Busstur i Buenos Aires

Resa / Permalink / 0
Jag drömde om ett liv, ett liv i Argentina
Städerna och byarna, tango på ett torg
Jag ville sätta bo, ett hus i Argentina
Bergen där och vidderna
Och glömma all min sorg
Idag tog Pelle och jag en sån där hop on-hop off-busstur genom Buenos Aires för att kolla in staden. Första stopp blev Boca Juniors hemmaarena i La Boca. Ja, ni kan väl den där historien med de svenska färgerna?
Sen gick vi bort för att kolla på de färgglada husen vid Caminito i La Boca. Häftigt område men väldigt mycket turister.
Själva bussturen var väl i ärlighetens namn lite sisådär. Min favoritkeps blåste av, det var 40 grader varmt, ljudguidningen katastrofal och när vi skulle hem fick vi ta en omväg på två timmar och höll på att fastna i La Boca, vilket man inte vill göra när mörkret fallit, eftersom det då förvandlas till ett helt annat, ganska obehagligt område.
Men vi fick se bland annat det nya, fräscha hamnområdet Puerto Madero, kongressen, shoppinggatan Florida, den där bron som ser ut som ett segel och den där stora metallblommankonstverket. Samt den berömda kyrkogården Recoleta.
Det är alltså här som Evita Peron ligger begravd. Och här står jag framför hennes maoseleum.
Imorrn är det nyårsafton, då får vi se var vi hamnar...
Till top