Wellington

Resa / Permalink / 0
Kom till Wellington igår kväll. Då hann jag inte se så mycket, men idag har jag varit runt en del. Centrum är ganska litet, men hela stan är stor och husen ligger utspridda på en massa berg och kullar. Det är mycket enkelriktat och ett helvete att köra i stan, men jag gillar den mer och mer. Smeknamnet är "Windy Wellington" och det märkte jag av idag...
Wellington är ganska olikt Auckland. Stan är mindre, men man känner att det är här makten finns. Medan Auckland har en välpolerad fräschör och en tillbakalutad seglarkänsla över sig så har Wellington mer folk i strikt klädsel och en massa pampiga byggnader och monument.
Centrum är kanske inte så tjusigt men tar man sig bara runt kröken fattar man hur fint staden ligger med bergen och havet. Tyvärr började det regna på eftermiddagen så jag hann inte kolla in riktigt allt jag ville. Men dagens hotell är i alla fall mångfaldigt bättre än gårdagens, som var ett riktigt råttbo...
Började dagen med att fixa färjan till Picton. Där ska jag också hämta min nya hyrbil. Är lite orolig att det blivit nåt vajsing och inte kommer finnas nån när jag kommer fram...
Wellington var hur som helst bra, nu blir det sydön!
Till top