På skiva: Looptroop Rockers (Nolltretton, maj)

På gång / Permalink / 0
Looptroop Rockers
”Mitt hjärta är en bomb”
DVSG/SONY

Först vet jag inte riktigt vad jag tycker när jag lyssnar på Looptroops Rockers nya platta. Är det inte skitdåligt? Eller är det någon dimension jag har missat? Är jag inte hipp nog för att förstå storheten i detta röriga virrvarr av ofokuserade infall? Nej fan, det är inte mig det är fel på, musiken är helt enkelt skitdålig.
Visst, Looptroop Rockers har aldrig varit en traditionell hip hop-akt och ska inte bedömas som en sådan. De experimenterar med elektroniska beats och knasiga texter, och att jämföra med graffitinedklottrad rap från stritan blir fel. Men faktum kvarstår: låtarna håller inte måttet. Rappen är riktigt dålig, musiken svänger inte och texterna som bandet tror är djupsinniga och smarta är bara platta och banala. Bästa sättet att beskriva Looptroop Rockers år 2013 är att de är hip hopens Stefan & Krister. Det låter bara fjantigt.

1/5
Till top