Krogkrönika (Nolltretton, september)

Tobi talar / Permalink / 0
Va, har man fått röka på krogen?
Minns ni hur det var förr? Då bolmades det friskt på både dansgolv och vid bardisken. Det känns som en annan tid, ett annat liv men är faktiskt bara åtta år sen.
Minnet är som bekant kort. De flesta har redan glömt hur det var när man fortfarande fick röka på krogen. Själv var jag 32 när förbudet infördes den 1 juni 2005 och hade under 15 år stått på rökiga nattklubbar, ibland själv med en cigg i mungipan. Ändå har jag svårt att idag åkalla minnet av hur det var att röra sig inne i tobaksdimman eller hur kläderna stank av rök när man vaknade upp på söndagsmorgonen.
Under 2000-talet har ett stort antal länder infört rökförbud på krogen, men ibland kommer man till platser där rökning på allmänna platser fortfarande är tillåtet. Jag har flera gånger reflexmässigt hajjat till när jag varit utomlands och folk har klivit in i entrén till en bar med en tänd cigarett i munnen, innan jag kommer på att det faktiskt är tillåtet där jag befinner mig.
Innan förbudet gick igenom fördes en livlig motkampanj. Till och med icke-rökare (som jag själv) var emot den nya lagen, som andades storebrorsmentalitet. Öl och cigg hängde ihop, och nu skulle de stackars rökarna tvingas gå ut i vinterkylan för att bolma på sina kära cancerpinnar, resonerade många. Så här i efterhand känns hela debatten lite märklig. Idag saknar ingen, inte ens rökarna själva, tiden då man kunde tända en cigarett inne på restaurangen och blåsa rök i ansiktet på övriga matgäster.
I exempelvis Australien har man ännu hårdare regler, där måste man till och med gå tre meter från uteserveringen om man vill tända ett rökverk. Jag minns hur konstigt jag tyckte det var de första gångerna jag såg hur gäster lämnade halvfulla öl vid borden för att gå ut på gatan och tända en cigg, innan jag fattade att de inte var på väg hem utan bara tog en rökpaus.
Borde vi ha samma regel i Sverige? Jag vet inte, jag är rätt nöjd med nuvarande lagstiftning. Risken är att vi stegvis trappar upp olika restriktioner. Drar man det riktigt långt får man väl till slut inte ens dricka inne på krogen, för att ens beteende kan störa andra gäster. Och även om det stundtals skulle vara tilltalande med dryckesförbud på vissa individer är jag inte riktigt säker på att jag vill se den utvecklingen…
Till top