Ännu en dag i Steampunk City

Resa / Permalink / 0
Tredje dagen i Boston och jag kan konstatera att jag gillar staden mer och mer. Det är en riktigt bra turiststad, men det finns även en skön och avslappnad stämning som gör att man liksom "kommer in" i staden på ett naturligt sätt. Efter bara några dagar känner jag mig helt bekväm med att vara här, och kanske syns det för plötsligt har en massa folk kommit fram och frågat mig om vägen till olika ställen.
Igår började jag dagen med att ta en sväng ner till hamnen som också var ett fint och intressant område med sin mix av gammalt och modernt. Läste precis en undersökning där Boston utsågs till den näst intressantaste staden i USA (efter Oakland) och jag kan bara hålla med: Boston har faktiskt det mesta. Samtidigt som det är en ruffig arbetarstad har man världens bästa universitet. Samtidigt som det är en rå, hård tegel-, stål- och betong-stad är den fräsch och modern. Här finns historik, arkitektur, hav, kultur, barer, restauranger, sevärdheter, sport, parker...jag kan verkligen rekommendera en resa hit.
I hamnen kunde man bland annat slänga i te från ett skepp på platsen för Boston Tea Party (de vita paketen i vattnet). Just det, ordet "Yankee" kommer förresten från de första kolonisatörerna i Boston.
Sen tog jag den risiga tunnelbanan över till Cambridge för att kolla in Harvard-universitetet. Det är ju i Bostontrakterna som man hittar världens smartaste människor, här ligger ju bland annat Harvard, MIT och Yale.
På hemvägen kollade jag in området runt parken The Esplanade på Cambridge-sidan av Boston.
"...where everbody knows your name...
Idag ska jag hämta hyrbilen och dra vidare, tänkte börja med Cape Cod och gaymeckat Provincetown. Boston har levererat över förväntan, det enda som jag inte hann med var att åka upp i Prudential tower och kolla på utsikten. Det området, runt Copley Square och Boylston Street, är lite av stans riktiga centrum och det var där de sprängde bomben under Boston maraton. Jag var förbi där igår kväll och kollade in platsen, men det fanns inget att se, det vara bara en byggarbetsplats nu. Fint område är det i alla fall, med mycket restauranger och en slags skön, avslappnad, internationell atmosfär. Den enda missen med Boston är att jag inte riktigt har hittat den där irländskt arbetarklassinspirerade kulturen med krogslagsmål till tonerna av Dropkick Murphys. Istället spelas det oväntat mycket Franz Ferdinand i pubhögtalarna. Inget fel med det, men det är inte keltrock...
 
 
Till top