I Gatsbyland

Resa / Permalink / 0
Rhode Island är USA:s minsta stat och jag hade tänkt att bara göra två snabbstopp i Newport och Providence och sen snabbt vidare, men det sket sig totalt. Dagen började med en tre timmars bilkö på Cape Cod, och sen när jag kraftigt försenad kom till Newport insåg jag att jag hade gjort ett fatalt misstag som inte kollat upp staden bättre. Jag trodde det skulle vara en mysig kuststad som man klarar av på en timme på vägen till Providence (vilket vackert namn förresten på Rhode Islands huvudstad). Nu blev jag kvar i Newport 4-5 timmar och det var ändå på tog för lite. Hela staden var jättefin med gamla viktorianska hus, området nere vid hamnen, klippromenaden m.m., men framförallt är staden känd för sina pampiga Gatsby-mansions. jag trodde det bara skulle vara några få, men hela staden kryllade av dem.
De mindre såg ut som ovan och nedan...
Sen fanns det en del som var riktigt majestätiska...
Här finns även universitet med det fina namnet Salve Regina, ett namn som bara får stryk av Carolina Rediviva i Uppsala.
Sen hände det som alltid händer någon gång under varje bilresa - att man irrar runt som en idiot. Jag skulle bara köra upp till Providence och skaffa en vanligt, jäkla motell, ta några öl och äta ribs och sen ta det lugnt på kvällen. Men jag körde runt i 2-3 timmar i Providence ytterkanter utan att hitta nåt motell. Tiden gick, mörkret föll, hungern kom, körde halvt vilse, yrade runt bland massa skumma förorter och frustrationen övergår till ilska och halvpanik. Sen hittade jag ett 55-dollars motell bredvid ett TGIF och allt var frid och fröjd.
Nu ska jag kolla in Providence och sen bär det vidare mot Connecticut.
Till top