Vermont - I löv you

Resa / Permalink / 0
  
Aaah...Vermont! Gula löv, kullar, täckta broar, bäckar, skidbackar. Öppet, öde och övernaturligt fint. Vermont har ett riktigt fint landskap och är min favorit-stat hittils av de fyra jag besökt i New England. Det är rena glesbygden men ändå en levande landsbygd med motell, restauranger, butiker och företag ute i skog och buskar. kanske för att jänkarna är ett bilburet folk. Jag märker att jag har gjort en liten missbedömning. Visserligen är staterna här uppe i nordöstra hörnet små, men det finns väldigt mycket att se, så är det nån som tänkt att åka hit är ett tips att ha mer tid på er än vad jag har.

Jag gillar New England som fasiken. Människorna är avslappnade, nedtonade och sofistikerade, och inte sådär gapiga och jobbiga som vi brukar tänka oss amerikaner.
I Vermont finns över 100 täckta broar, varav jag kollade in några stycken. Och nej, Madison County ligger inte här...
Dagen började i Brattleboro och fortsatte i Bennington, där jag bland annat kollade broar och detta monument.
Stan var även full av en massa pantrar (eller vilket kattdjur det nu är) i olika färgglada varianter. Jag vet inte varför, men jag måste ha sett minst 50 st i trädgårdar och på gator.
I Brandon (döpt efter Brandon Walsh?) blev det ännu konstigare. Där var stan fylld av olika dockor på gator och torg. Hundratals!!
Kom sen till Burlington som jag hade stora förväntningar på. Men tyvärr fattar jag inte grejen.
Hamnområdet var inget speciellt och resten av stan var heller inget skriva hem om. Fast när jag åkte såg jag att övre delen av centrum kryllade av pubar - och då fattar jag såklart varför Burlington är hajpat!
Dagen avslutades i statshuvudstaden Montpelier och närheten till Quebec gör sig påmind: här och var ser man franska skyltar. Jag gick ut för att ta en burgare och några bärs (har faktiskt bara blivit EN burgare hittills), men hamnade på en svinbra italiensk restaurang istället. Nu ligger jag på rummet och har precis lyssnat ifatt på Mattsson & Helin.
Imorrn blir det New Hampshire - det blir spännande!
 
Till top