Sci fi-fest

Film / Permalink / 0
Eftersom det är påsk tänkte jag på Jesus, hans mirakel, återuppståndelse och himlafärd, och bestämde mig för att en gång för alla söka svaren. Så jag tog en riktig science fiction-helg och hyrde fem filmer.
Sci-fi är nog min favoritgenre vad gäller film. Några bra filmer är exempelvis: Sunshine, Tillbaka till framtiden, Inception, District 9, Den fantastiska resan, Gattaca, Kontakt, Gravity, The Matrix, Minority report, Alien, Starship troopers...ja, det finns hur många som helst.
Jag gillar ofta även de som är lite halv-b, som Mission to Mars, Red planet eller nya The last Days on Mars (tre Mars-filmer!), vilket inte är så konstigt. Styrkan med sci-fi är ju inte actionscenerna och liknande, utan de filosofiska tankar de väcker.
Kort om filmerna:
Event Horizon
"Deras uppdrag är att finna och rädda det förstklassiga rymdskeppet. Men istället finner de förstklassig, interstellär skräck". Lite som "Sphere" fast i rymden, och sämre.
Betyg: 2/5
 
Apollo 18
Apollo 17 var officiellt den sista bemannade månfärden. Varför slutade de åka?
"Blair witch projekt", fast i rymden.
Betyg: 3/5
 
The Objective
Ingen riktig sci-fi, utan handlar om en grupp militärer i afghanska öknen, som stöter på en slags oförklarlig kraft.
Betyg: 2/5
 
The Core
Ett gäng vetenskapsmän måste åka in till jordens inre kärna och spränga atombomber för att återuppstarta jordens elektromagnetiska fält. Skitfilm, fast med visst underhållsvärde.
Betyg: 2/5
 
Moon
En kille jobbar ensam på ett treårskontrakt för ett energibolag på månen. Men det är nåt skumt som pågår... Riktigt bra!
Betyg: 4/5
Till top