På skiva: Iamamiwhoami

På skiva / Permalink / 0
Iamamiwhoami
"Blue"
To whom it may concern

Fågelstatjejen Jonna Lee släppte för några år sedan ett par skivor som jag verkligen gillade, och höll på att få en bra popkarriär med hits som "My high" och "Dried out eyes". För fem år sedan la hon dock ner den delen av musikkarriären och startade istället det mer luddiga iamamiwhoami, som har beskrivits i termer som audiovisuellt multimediaprojekt. Det har funnits en del konstiga inslag, men eftersom det handlar om musik, videos och livekonserter så är det i praktiken ett band som vilket annat.
Musikaliskt handlar det om elektronisk pop där kollegan och Motalasonen Claes Björklund rattat fram en hel del 80-talskänsla. Iamamiwhoami (jag vet, ett idiotiskt namn) är inte lika direkt och radiovänligt som Jonna Lees tidiga plattor, men jag gillar den sköna och lätt mystiska ljudbilden och det finns en tydlig melodikänsla även om hela grejen kanske är lite för svårgreppbar för den genomsnittliga musiklyssnaren. Och själv är jag också lite förvirrad. Jag gillar det jag hör, men vet inte riktigt vad jag ska göra med låtarna. Under lagren av synthar ligger det fina popsånger, men musiken blir mer som slöjor av stämning istället för att utforska själva kärnan i låtarna.

3/5
Till top