På skiva: Beyonce

Beyoncé
"Beyoncé"
SONY

Så var det dags att rita om kartan igen. För just när man trodde att man fattar hur musikbranschen fungerar så kommer det någon eller något som vänder upp och ned på allt man trodde sig veta. Denna gång var det Beyoncé som ställde saker på ända genom att utan minsta förvarning plötsligt släppa ett nytt album på iTunes med 14 låtar och 17 videos.
Enligt gängse regler borde det bli fiasko, en skiva ska normalt backas upp med en genomtänkt marknadsförningsplan men nu befinner vi oss i de sociala mediernas tidevarv och då behöver inte artister som Beyoncé längre ägna sig åt sånt, utan överlåter till fansen att sköta reklamen. Och det verkar gå bra, för Beyoncés femte skiva har slagit alla möjliga rekord i en tid när det borde vara omöjligt att tjäna några större summor på skivförsäljning.
Plattan har hyllats av både fans och kritiker, och visst låter musiken modern och storslagen, men det gör inte att låtarna per automatik är bra. Sångerskan har fått hjälp av namn som Timbaland och Pharell Williams med produktionen och när det gäller videorna har svenske Jonas Åkerlund blivit anlitad. Musiken är jämnbra men jag har svårt att höra särskilt många låtar som skulle kunna bli en ny "Halo" eller "Crazy in love". Och det är jäkligt tröttsamt med alla halvporriga videos med urringningar och skrev. Behöver verkligen en artist i Beyoncés klass hålla på med sånt?

3/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0