Cordoba by night

Resa / Permalink / 0
Sommardagarna i Cordoba är sisådär men...ååh...dessa sommarnätter.
Oj oj oj, det är något helt annat. Jag gick ut för att käka igår och tänkte att det bara skulle bli en snabbis, men det visade sig att Cordoba är en stad som ska upplevas på natten. Först kom jag till bargatan som låg två kvarter från mitt hotell. Krogarna låg på rad och många var fulla med fotbollsfans som kollade på match. Flera ställen hade även en livespelande sambaorkester som spelade inne på krogen under matchen för att skapa rätt feststämning.
Sen kom jag till centrum med restauranger, nattklubbar osv. Flera bröllop som pågick och jag fick även se en slags ljus- och musiksatt fontänshow! Mycket folk och rörelse överallt.
Hamnade till slut på San Martin-torget där det dansades tango.
Det är ju exakt det jag drömde om när jag skrev låten "Argentina" med textraden:
"Jag drömde om ett liv, ett liv i Argentina
Städerna och byarna, tango på ett torg"
Tango är ju så utsökt vackert att titta på. Och lyssna på. Mellan allmänhetens dans hade de även lite uppvisningar som var helt otroliga. Ska dit nu ikväll igen och se om de kör idag också.
Tangotorget i San Telmo var bra, men kändes lite tillrättalagt för turister. Tangon i Cordoba däremot - TIO POÄNG!
Några andra funderingar här under Södra Korset:
*Maten har generellt varit under förväntan. En och annan bra köttbit har det visserligen blivit, men som helhet har jag inte blivit särskilt imponerad. Tror dock att Mendoza och Palermo i BsAs kommer dra upp snittet något.
*Samma sak med vinet. Men det beror nog mest på att jag mest beställer vin på glas och då får man nåt billigt "husets".
*Blir tokig på att man aldrig får riktiga ölglas till ölen. Mest får man vinglas, men det har varit alla varianter från vanliga små dricksglas till tunga grogglas.
*Mycket katoyer här. Men Gula Gubben hade rätt när han sa att de var fula. Skulle säga att Argentina ihop med Filippinerna har de fulaste katoyerna. Snyggast är de givetvis i Thailand.
*Snygga tjejer vimlar det däremot av. Kan det vara så att Argentina har de snyggaste tjejerna i världen? Ett snittbetyg på alla tjejer man ser upp till typ 35 år hamnar så högt som 8 av 10(!). Sen efter 35 går det visserligen snabbt utför...
Nu blir det kött och tango! Och sen kanske ett "hoteles por hora" som är populärt här.
Till top