Vintur i Maipu

Resa / Permalink / 0
Är man i Mendoza måste man såklart åka på en vintur, så idag blev det en busstur till grannbyn Maipu för att testa distriktets mytomspunna Malbec. Såna här vinturer är ju alltid rasande trevliga och man brukar alltid träffa en massa folk från olika länder. Så även denna gång. Jag snackade bland annat med en tjej från Boston (där jag ju var i höstas) och ett par från Newcastle, Australien där det visade sig att tjejen hade jobbat på det hotell som jag bodde på när jag var där för några år sedan.
Tydligen finns det tusen vingårdar runt Mendoza, men än har de inte riktigt fått till vinturerna lika bra som på andra ställen jag varit på. Guiden var sisådär, och dessutom var de lite snåla med med både antalet vingårdar och mängden vin på respektive ställe. Överhuvudtaget var det lite halvknepigt att boka en vintur, och ett tag var jag inne på att göra som många andra - att man tar vanliga bussen till Maipu och där hyr cykel och själv tar sig runt bland vingårdarna. Men det är ju trevligare med en busstur, och inte minst smidigare.
Första stället var en ganska stor och modern vingård. Inte särskilt charmig heller, vilket man ser på denna provningslokal som mest ser ut som ett vanligt vardagsrum. Men jag köpte en flaska Malbec ändå, det vore ju snudd på tjänstefel att komma hem från Argentina utan en sån.
Andra stället var ett mindre familjevineri och de brukar ju alltid vara trevligare.
Där passade jag på att köpa en Cabernet Sauvignon...
Sen blev det bara en gård till och det var ett ställe som gjorde olivoljor och sånt. Fick lite olika smakprover där, men det hade ju varit gött med lite vin också att skölja ner med.
Ännu en trevlig dag i Mendoza och den är ju inte slut än. Nu blir det att bege sig till krogarna på Avenido Villanueva för ännu en köttbit i mastodontformat...och kanske ett litet glas Malbec...
Till top