Going up the country dag 2

Resa / Permalink / 2
Började dagen med att åka från Härnösand och kolla in Höga Kusten-bron, nån mil bort. Oj oj oj...imponerande!
Och var befinner vi oss då? Jo, i Ådalen. Och i Lunde finns ett monument för att minnas händelserna -31. Fortsatte förbi coola Kramfors och sömniga Sollefteå och kom till Bispgården i Jämtland. Där finns dels en thailändsk paviljong...
...samt Döda Fallet. Jag har ju sett ett antal thaitempel tidigare, men aldrig något mitt inne i en svensk skog. Döda Fallet var fascinerande och intressant (var där för 30 år sen, men det minns jag inte mycket av). Det är alltså ett gammalt vattenfall som av misstag blev torrlagt när den s.k. Vildhussen skulle fixa lite så att det skulle bli lättare att frakta timmer på älven. Det sket sig, kan man säga...
Gjorde bara ett snabbstopp i Östersund (nedan), som verkade ganska tråkigt. Såg varken Storsjöodjuret eller Ewert Ljusberg, men hängde på Thoméegränd. Ni som fattar fattar.
Fortsatte förbi Åre (blev sugen på att åka dit i vinter) och kom till Tännforsen, Sveriges största vattenfall.
Hann med ytterligare ett vattenfall - Brudslöjan vid Storlien. Tänkte på det där norska terrorhotet...när jag gick stigen till fallet kom plötsligt en skylt som förklarade att jag befann mig i Norge. Vad är det för sopor till terrorister som inte kan ta sig in i Norge? Det är ju bara att gå över gränsen!
Oerhört vackert landskap runt Brudslöjan, och det har det faktiskt varit ända sedan Hälsingland (även om det stundtals blir lite väl mycket skog i republiken Jämtland). Ja, nu är jag alltså i Norge och natten spendras på hotell i Trondheim. Känner på mig att det blir rätt fina landskap imorrn också...
#1 - - Andreas Homanen:

Vad fan hände med Vapnet egentligen?

#2 - - Tobi:

Medlemmarna har lite nya band, bland annat Nord & Syd, som jag tyckte gjorde fjolårets bästa svenska skiva.

Till top