Konstrunda i Norpan

kultur / Permalink / 0
Igår var jag i Norrköping igen...och där parkerar de visst hursomhelst...
Strömmen var nästan helt tömd på vatten, så jag bestämde mig för att gå en konstrunda och kolla in sommarens utställningar.
Jag började med Rum För Fotografi på Stadsmuseet, där man lyfte fram tidiga kvinnliga fotografer i Norrköping. Intressant och lärorikt. Visas till 31/8.
Sen gick jag över till grannhuset Arbetets Museum och kollade in "Framtidsland" som tagit över efter "Industriland" och visas fram till minst 2019.
Utställningen visar Sverige från 1980 och framåt, ända in i framtiden. Den är stor och ambitiös, men känns lite väl lättsmält och riktar sig nog mest till yngre. Men helt ok.
På Arbetets Museum visas alltid flera utställningar och just nu kan man se "Se Tranströmer" där fotografer bildsatt olika dikter av Tranströmer. Den visas fram till 7/9.
Här ovan ser vi en av mina favoritdikter med Tranströmer: "Romanska bågar" (den med "valv bakom valv"). Det fanns en del snygga bilder, men som helhet kändes utställningen "sådär".
En annan som visas är "Om du har vägarna förbi" som handlar om den norrländska landsbygden och bland annat visar lappar från anslagstavlor. Den visas fram till 14/9 och var godkänd, men inte så mycket mer.
På nyinvigda Konstmuseet visas "Hem Längtan" fram till 11 januari. Den tar på något sätt sin utgångspunkt i Ellen Key, men känns spretig och otydlig.
Nä, tacka vet jag samlingarna en trappa upp - där är det lite klass.
Så, då var konsten i Norpan avklarad för sommaren. Nu går vi in på musiken med Bråvalla, Munken in the park, Knäppingsborgspelningar och kanske Knickedick.
Till top