Nytt på skiva

På skiva / Permalink / 0
Album

4/10

Tying Tiffany: Drop
Trisol Music Group

Italienskan har gett ut fyra album, men alla har gått mig förbi. Lite synd eftersom hennes mörka elektropop är ganska skön, men inte så fruktansvärt att jag sliter mitt hår i förtvivlan över att jag vandrat nio år i okunskap.
Här på femte albumet levererar hon tio spår som förmodligen kan vinna viss uppskattning inom kretsar med en förkärlek för elektroniskt anstruken pop med svärta och känsla av utanförskap. Personligen tycker jag mig ha hört liknande tongångar många gånger förut och låtarna är inte tillräckligt uttrycksfulla för att jag ska känna mig lockad att lyssna igen. Tying Tiffany är stabil, men aningen slätstruken.
---------------------------------------------------
Album

6/10

Väärt: Det kommer ett skalv
Westpark Music

Väärt kommer från Umeå och Malmberget och det var längesen jag hörde något som lät så här norrländskt. På sitt tredje album fångar Väärt känslan av ödslighet, karghet och norrländskt vemod så träffsäkert att det nästan blir obehagligt.
Man riktigt ser hjortronmyrar, glesbygdskavajer (Helly Hansen-tröjor) och Stålverk 80 framför sig. Det känns mörkt, dystert och uppgivet. Jag gick upp i morse - sen var den dagen förstörd...
Men all ångest och pessimism till trots så gillar jag musiken. Ofta skönt indiepoppande (som i kanonbra "Diesel i mitt blod"), ibland doftande av 70-talsprogg, ibland depprock. Stundtals låter det lite väl segt och enahanda och musiken antar mer karaktären av atmosfär än av låtar man minns. Och man bör nog inte ha anlag för depression om man ska uppskatta Väärt till fullo.
Till top