Nytt på skiva

På skiva / Permalink / 0
Album

4/10

Jaques C: Jaques C
Funk Noir

Svenska Jaques C gillar den franska elektroniska dansmusiken och har även uppträtt i Paris och Lille. Men det är inte direkt Daft Punks dansanta disko som fyller denna 18 spår långa platta, istället går Jaques C åt andra hållet och skalar bort, skär ner och kapar av tills bara en minimalistisk stomme finns kvar. Det finns spår av både 80-tal, blippig synth och house, men mest tangerar han ett slags elektronisk loungemusik som ingalunda låter usel men inte heller särskilt spännande. Viss sång förekommer men mest får lyssnaren höra väldigt simplistiska låtar som mest vevar återkommande ackordföljder sparsmakat kryddade med diverse elektroniska ljud. Det kanske ligger en hel del jobb bakom, men det låter som att Jaques C inte ansträngt sig överdrivet mycket. Och då menar jag inte på det bra sättet när musiken känns som plockad från himlen, utan snarare att det låter som att han varit lat.
------------------------------------------------------------------
Singel

5/10

Rentokiller: Compass
Kamarillo

Måste erkänna att jag blir lite förvånad. Omslaget på min promosingel består av ett slags ihopsytt fodral av fejkskinn, rätt stiligt designat dessutom. Och jag som aldrig tidigare hört talas om bandet Rentokiller tänker då i min fördomsfullhet att musiken kommer innehålla nån slags loungehouse passande för reklambyråer och takbarer.
Istället möts hörselgången av vildsint metal med growlsång som kompletteras med chansonklingande dragspelsmusik. Där ser man.
Jag sitter förvirrad och vet inte riktigt vad jag ska tycka utan väntar till kommande fullängdaren Humankaamos innan jag bestämmer om jag är överförtjust eller bara snurrig.
Till top