På skiva: U2

På skiva / Permalink / 0
U2
"Songs of innocence"
Universal

Efter fem tysta år släpper U2 plötsligt en ny skiva. Enligt dagens märkliga marknadsföringslogik sker det helt utan förvarning i samarbete med Apple, där låtarna först lanseras gratis på iTunes för att sedan släppas en månad senare i fysisk form och då även kosta pengar som nedladdningar.
Mottagandet har hittills varit oerhört blandat, någon beskrev albumet som "bottensatsen i ett avföringsprov" medan skivan på andra håll hyllades som en stark comeback. Själv är jag mer återhållsam i mitt omdöme, kanske för att jag inte riktigt vet vad jag ska tycka. Hade det varit ett annat band, säg Coldplay, hade "Songs of innocence" varit en habil poplatta bestående av elva helt okej låtar. Men nu handlar det om U2, arenabandens arenaband, och då vill man bli knockad till marken av pampiga arrangemang, storslagna känslor och grandios produktion och det tycker jag inte man finner här.
Det är knappast heller så att bandet, som varit känt för att vara nyskapande (okej, det var kanske ett tag sen) tar sin musik framåt eller i en ny riktning. Istället låter musiken påfallande "vanlig", och vem vill ha ett småtråkigt U2?

2/5
Till top