Sömnlös i Seattle

Resa / Permalink / 0
Dålig säng, lyhört som sjutton och dessutom hemsökt. Nä, det blev inte mycket sova inatt på Moore Hotel. Vaknade som ett vrak och begav mig ner till Pike Place Market för att kolla läget. Där ligger bland annat världens första Starbucks (så fullständigt ointressant, om ni frågar mig).
Däremot finns det en berömd tuggummivägg. Rätt vidrigt men ändå lite fascinerande.
Sen fortsatte jag ner mot Pioneer Square som är lite av Gamla Stan i Seattle. Passerade biblioteket...
...och kollade in den lilla och väl dolda vattenfallsparken. Måste ju självklart klämma in ett vattenfall även i Seattle...
Området Pioneer Square har en viss rustik charm, även om det, liksom hela Seattle, skulle må bra av en uppfräschning. Seattle är ändå en okej stad, men som de skämtade om Kanada under Underground Tour: " ni är mer välklädda, har bättre ordförråd och bättre sjukförsäkring" och det sammanfattar ganska väl vad jag menade häromdan angående Seattle vs Vancouver
Underground Tour är som namnet antyder en underjordisk tur i gamla gångar under Seattle. Det var en svensk som eldade upp stan 1889 och det var efter det som Seattle byggdes upp igen med en högre marknivå varpå det uppstod en massa gångar under staden.
Sen åkte jag upp i Smith Tower, som när det byggdes för hundra år sedan var den fjärde högsta skyskrapan i världen och den högsta utanför Manhattan. En tjusig byggnad med utsikt över Space Needle långt där borta.
Nu blir det rock´n´roll-museum, ribs och Pike Brewing Company. Aah...Emerald City kanske inte är så dum ändå...
Till top