Vancouver dag 2

Resa / Permalink / 0
Skönt att vara i Nordamerika där man får riktiga frukostar. Jag minns med fasa min Sydamerikatripp i vintras där varje morgon inleddes med en veritabel sockerchock. Men här är det bacon, äggröra, korv, home fries, yoghurt och riktigt bröd - gött!
Även dag två här i Vancouver duggade det från himlen, men jag gav mig ut på stan och började med de södra delarna av centrum.
Började med det coola, Colosseum-liknande biblioteket och fortsatte sen till Yaletown som beskrivits som hippt. Det är dock fel ord, jag skulle snarare använda "chict". Mycket småbutiker och restauranger, fast det är det ju i hela Vancouver. Ibland känner jag att jag bara skulle vilja åka runt världen och sitta på barer och caféer och bara ägna dagarna till att äta och dricka, men inte denna dag så jag fortsatte ner mot vattnet (Vancouvers centrum ligger på en halvö). Hamnade i ännu en filminspelning, såg en även igår så det verkar stämma att Vancouver är  "Hollywood north".
Tog båten över till Granville Island där de har massa caféer, mikrobryggerier, butiker osv, men nja, det var lite småtråkigt. Lite för mycket familje/turistkänsla för att leva upp till hajpen.
Eller också var det vädrets fel, men när jag kom tillbaka till downtown blev det bättre. Det går en strandpromenad runt hela staden som sen går över i den stora parken Stanley Park längst ut på halvön (dit ska jag idag). Där fanns det mycket Kanadagäss (kanske inte så konstigt med tanke på vad de heter), konstverk och stränder (coolt att kunna bada mitt inne i city). Även ovanligt att det mitt i city finns lugna småhusområden.
Nu undrar ni kanske om Sedinarna? NHL har inte börjat än så tyvärr får jag inte se dem. Annars tillhör ju NHL-hockey en grej som man vill gå på när man är i de här trakterna, liksom baseball och amerikansk fotboll. Baseball var jag på i Boston förra hösten, men de andra två har jag fortfarande kvar.
Sen gick jag över till nordsidan till Coal Harbour/Canada Place där man bland annat kan kolla på bergen, vattnet och alla sjöflygplan (heter det så?) som lyfter och landar hela tiden.
 Och ja, det blev även lite art deco denna resa. Här är Vancouvers kanske mest kända byggnad Marine Building.
Och givetvis blev det ännu ett försök att tygla min höjdskräck genom att åka upp i Vacouver Lookout och kolla på utsikten. Nu är det tornet visserligen varken ett regelrätt torn eller ens särskilt högt (bara 177 m), men schysst ändå.
Här nedanför ser man den pubtäta stadsdelen Gastown, och det var där jag sedan hamnade på kvällen...
Till top