Vancouver Island

Resa / Permalink / 0
Dagen började med regn och rusk och jag hoppade på färjan till Vancouver Island. Två timmar senare var både solen och jag på plats på denna stora ö som jag läst så mycket om. Men nja, kan inte direkt säga att den levde upp till hajpen. Victoria, som är både provinshuvudstad och ett stort turistmål, vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om, helt okej på många sätt men samtidigt väldigt konstig.
Å ena sidan pampiga gamla brittiska byggnader, å andra sidan gulliga små gingerbread-hus.
Victoria är liksom Linköping och Las Vegas i ett, och jag blir inte klok på det. Dels är det en seglarstad, dels finns ett stort First Nation-arv, men här finns även ett Chinatown och till och med art deco-hus. För Guds skull Victoria - bestäm dig för vilken sorts stad du vill vara!
Va, ännu mer totempålar? Ja, det går liksom inte att undvika, de finns överallt. Däremot undrar jag var alla späckhuggare håller hus. Har jag tur får jag se en från färjan tillbaka till fastlandet, men det är väl knappast troligt. Jag har ännu inte bestämt om jag ska ta båten till USA eller Kanada, men i vilket fall kommer kvällen troligtvis sluta i USA.
Jag gillar Kanada så mycket att jag redan börjat att fundera på nästa tripp. Då blir det nog att åka tåg mellan Winnipeg (hett just nu!), Saskatoon, Edmonton och Calgary. Men först bär det av mot Snoqualmie falls...
Till top