Lördagsintervjun: John Pohlman

TV / Permalink / 0
En sång- och dansman med solsken i blick

John Pohlman blev populär i tv-rutan för sina annorlunda och roliga väderpresentationer. Nu har Mr Väder fyllt 80 och tonat ned meteorologin, men showar vidare med sin jazztrio.

Efter sina många år som väderpresentatör på SVT blev John Pohlman ett välkänt och uppskattat ansikte för svenska folket. Kanske för att vi tycks älska att prata väder i det här landet, men även på grund av de ofta väldigt kreativa metoder han använde sig av. Norrköpingsbo blev han 1975 och sedan dess har han varit staden trogen. Åren 1980-82 kombinerade han arbetet på SMHI med att presentera vädret i Östnytt, och därefter började han som väderpresentatör på Rapport och veckopendlade till Stockholm fram till pensioneringen 2002. Parallellt med detta har John även odlat ett stort musikintresse och varit aktiv som jazzpianist.
Tillsammans med kollegan Martin Hedberg blev John engagerad i klimatfrågan, och de två var även med och lanserade vädersajten Klart.se.
- Vi åkte land och rike runt och föreläste om klimatförändringarna under några år. Samtidigt fick vi mer spelningar med John Pohlman Trio, så 2005 släppte jag klimatförändringarna. Nu har jag dragit ner även på musiken, men vi är fortfarande ute och spelar mycket i södra Sverige på pensionärsföreningar och liknande, kanske två gånger i månaden i snitt.

Vad hoppas du på av klimatmötet som pågår i Paris?
- Jag är inte uppdaterad, så jag vill inte uttala mig. Att vi har klimatförändringar är det ingen tvekan om, men klimatet har alltid förändrats så det är inget nytt. Det nya är att människans påverkan bidrar. Det vet man, men hur mycket är oklart. Faran är att människans förändringar kan rubba balansen och då vet man inte hur det går, och därför är det viktigt att vi försöker begränsa den.

Är du inte orolig?
- Jag tror att när det verkligen börjar gå åt helsicke, då om inte förr, tror jag att vi tar hand om det. Jag tror det kommer att lösa sig.

Hur känns det att fylla 80?
- När man var ung tänkte man: 80 - kan man bli så gammal? Och det är klart att det är gammalt, men det beror på hur man känner sig. Jag klarade av prostatacancern och har åldersdiabetes, men i det stora hela mår jag bra. Jag känner mig som 70!

80 år är nästan 30 000 dagar. Finns det någon av dessa dagar du minns speciellt?
- Det blir i så fall personliga saker som när vi gifte oss eller fick vårt första barn.

Finns det någon dag du minns vädret lite extra?
- Ja, bröllopsdagen. Nyårsafton 1962. Det var smällkallt, så brudbuketten frös när vi skulle gå från taxin till fotograferingen.

Varför valde du att bo i Norrköping och inte utomlands där det är bättre väder?
- Varför jag kom hit var för att SMHI var ett av de statliga verken som utlokaliserades till Norrköping. Som yrkesman vill man ju ha växlingar i vädret. Här uppe har vi fyra årstider som skiljer sig från varandra, så det finns alltid något nytt att se fram emot. Jag vill ha ett växlingsrikt väder - där skiljer jag mig inte mellan privatpersonen och yrkesmannen. Mycket sol gör en öken.

Idag finns en mängd olika vädertjänster. Spelar det någon roll vilken man använder?
- Nej, det är ingen större skillnad. Alla har samma grundmaterial, sen gör instituten specialprognoser på mindre områden och där kan det finnas små skillnader. Och sen kan det förstås finnas skillnader i hur man presenterar det.

Kommer vi att få en vit jul i år?
- Det vet jag inte, ingen aning. Man kan inte göra säkra prognoser mer än en vecka framåt. I våra trakter är det 50/50 att det blir en vit jul.

Hur ska du själv fira jul?
- Vi firar alltid hemma, tillsammans med våra barn med respektive och barnbarn. Det är en tradition vi alltid hållit på.

Vad önskar du dig i julklapp?
- Det finns en nyskriven bok om gatunamnen i Norrköping. Jag är intresserad av arkitektur, gatunamn och stadens historia, så den vill jag gärna läsa.

Fakta
Fullständigt namn: John Henri Pohlman
Född: 1 november 1935 i Malmö
Bor: I Vilbergen i Norrköping
Familj: Hustrun Ann-Christin, barnen Robert, Susanne, Helène, sex barnbarn.
Yrke: Pensionerad meteorolog
Till top