På skiva: Foxygen & Cajsa Siik

På skiva / Permalink / 0

Album

8/10

Foxygen: ...And star power

Border/Jagjaguwar

Är detta en bortglömd skiva från Woodstock som nu hittats och getts ut? Nej, det är den kaliforniska (såklart) duon Foxygen som bildades 2005 som nu släpper sitt andra fullängdsalbum. Och fullängd var ordet. Denna skiva består av 24 låtar, även om många av dem visserligen ligger runt endast två minuter.

Det som följer när man trycker play är ett sammelsurium av instrument, tempo och uttryck. Det är ostrukturerat som sjutton med flummig folk och retropsykedelia utan skarpa gränser mellan låtarna som gör att hela skivan flyter ihop till en helhet av solskensdoftande, sinnesutvidgande hippienostalgi som funkar perfekt att låta gå på repeat på bandaren när man ligger i gräset på Roskilde och väntar på att det ska hända nåt på Oranga scenen.

Jag borde hata det, men jag älskar det. Allt eftersom plattan tuffar på sugs man in i Foxygens påröktra värld och vill aldrig lämna den.

-------------------------------------------------------------------------

Album

7/10

Cajsa Siik: Contra

Birds will sing for us

Vanligtvis brukar jag finna den här typen av konturlös musik rätt dålig, men Umeåtjejen Cajsa Siik har något speciellt. Jag har svårt att sätta fingret exakt på vad det är i hennes lätt elektroniska atmosfärpop som gör sånt intryck. Visst har hon en len och tonsäker sångröst, och visst finns det fina melodier, men jag tror framförallt det är den tighta och stilrena produktionen i kombination med den ständigt närvarande melankolin som gör att allt faller på plats. Hur som helst låter det jäkligt snyggt. Jag missade debuten när den kom 2012, men denna uppföljare, även om den inte är helgjuten, kommer jag lyssna en hel del på.

Till top