Adelaide

Resa / Permalink / 0
Kom till Adelaide igår. Det är en stad som jag var lite extra nyfiken på, kanske för att man inte hör om så jättemånga som åker dit. Det är ju en miljonstad men känns som en stor småstad. Husen är låga, hela centrum är omgivet av parker och tempot är lite lugnare.
Staden är känd för sina många kyrkor, men just nu kryllar det även av cyklister här. Det pågår ett stort cykellopp, och de verkar inte nöja sig med tävlingen utan man ser cyklister överallt på gatorna.
Efter en massa strul hittade jag ett bra hotell mitt i smeten. Det har överhuvudtaget varit mycket strul av olika slag den här resan, som ibland förtagit lite av nöjet. I förrgår tror jag att jag åt nåt konstigt för jag mådde jättekonstigt hela dan igår och låg halvt däckad. Men idag mår jag tipptopp, vilket får sin förklaring i nästa blogginlägg.
Tror jag nämnt det tidigare, men en jäkligt irriterande sak med Australien är att det finns fler ställen med ordet "hotel" i namnet som INTE är hotell än ställen som verkligen är det. En annan märklig grej: i förrgår började jag märka att det inte var något som stod helt rätt till. Jag kunde inte sätta fingret på vad det var, mer än att det var något som inte stämde. Igår kväll kom jag på vad det var. Southern Australia tillhör en annan tidszon än Victoria. Dock är det inte en timme som skiljer, vilket är brukligt, utan endast en HALVTIMME. Men nu är jag i fas igen!
Till top