Canberra - Merimbula

Resa / Permalink / 0
Började dagen med att kolla in Australian War Memorial, som inte bara är ett enormt stort museum utan också ett väldigt bra sådant. Där fick man veta mer om alla krig Australien varit med i och jag blev kvar i över tre timmar.
Museet är en slags förlängning av the Paliamentary triangle (själva kärnan i Canberras pampiga stadsplanering) och framför museet ligger en stor paradgata där man ser Parlamentet på en kulle på andra sidan vattnet.
Utmed ANZAC Parade, som gatan heter (ANZAC = Australian and New Zealand Army Corps) finns det en massa krigsmonument, bland annat dessa:
Sen åkte jag över sjön för att kolla in Capital Hill, men det var lite för stort och trist. Området gör sig helt enkelt bättre som idé på en karta än i verkligheten.
Var inne på National Portrait Gallery och där hade de i alla fall porträtt av Nick Cave och Midnight Oil. Jag gillar även tanken på ett porträttmuseum, kul idé.
Och som kronan på verket har vi den udda parlamentsbyggnaden, med sin fula flaggstång...
En natt i Canberra fick räcka, så på eftermiddagen åkte jag ut mot kusten och är nu tillbaka på Princes Highway som jag följt söderut från Sydney. Ska inte säga att det var bortkastat att åka till Canberra för det är kul att ha varit där (och särskild se krigsmuseet), men det var stor möda för ganska liten belöning så är det nån som funderar på att åka dit kan ni skippa det.
Kvällen blev dock kanon. Det är ju alltid lite meckigt när man kommer till en ny stad på kvällen och ska hitta nåt bra boende och nånstans att äta. Ofta drar klockan iväg och det blir småstressigt när man bara vill ta det lugnt och dra i sig några Coopers i lugn och ro. I Australien får man heller inte söla med att komma ut på kvällen, det kan vara svårt att hitta ställen som serverar mat efter 21 (om man inte vill ha McDonalds eller liknande). Men då kommer man i alla fall upp tidigt på morgonen, vilket är bra eftersom utcheck oftast är kl 10.
Fast tacka vet jag Argentina, där var det inga problem att gå och käka klockan ett - två på natten. Det är mer min stil.
Merimbula, där jag bor inatt, är inte särskilt märkvärdig men är nog den bästa av de små kuststäder jag varit i hittills. Hittade en bra krog där jag käkade resans hittills bästa mat, och dessutom är motellet både billigt och bra.
Imorrn lämnar jag New South Wales för Victoria och börjar så sakteliga närma mig Melbourne, som var själva huvudskälet till att jag valde Australien denna vinter. Finns mycket att kolla in i de här trakterna och jag har inte riktigt lagt upp någon vettig planering för de kommande dagarna, så vi får se vad det blir av det.
Årets låt är i alla fall "Rude" med Magic!, som spelas ständigt och jämt (ja, jag vet att den inte är ny). Tycker lite motvilligt att den är riktigt bra, så jag kollade in videon. Vilket jag inte skulle ha gjort, för nu avskyr jag sångaren!
Till top