Från blåshål till BYO

Resa / Permalink / 0
Nu har jag åkt bil i två dagar men bara kommit drygt tio mil söderut. Fan vet hur jag ska få ihop det här schemat, men det löser sig nog. Dagen började med en liten tripp till mysiga Kiama, som är känt för sitt "blowhole". Det låter ju halvsnuskigt, så det var jag tvungen att kolla in. Men vad det handlar om är att det sprutar upp vatten ur ett hål i berget när vågorna slår in. Kiama har faktiskt två blowholes och det lilla var nog ännu bättre.
Sen bar det inåt landet för att kolla in regnskogen och åka snirkliga bergsvägar vid Jamberoo. Skulle kolla utsikten på ett ställe, men det var rätt dimmigt som ni ser.
Såg i alla fall en Wombat utmed vägrenen, och de är större än man tror. Annars kollade jag in de flesta djuren (känguru, koala mm) senast jag var här, det är nog bara näbbdjur jag har kvar. Ingen resa är heller komplett utan att kolla in ett vattenfall, så jag svängde förbi Carrington Falls.
Såg nu på kvällen att jag blivit rejält solbränd på armarna. Hur gick det till, jag har ju mest kört bil hela dagen? Hur som helst...en av de saker jag sett fram mot mest var att åka till Robertson och se Världens Största Potatis, och så här ser den ut:
Sen var det dags för fler vattenfall i Fitzroy Falls.
Det är ett område som påminner lite om Blue Mountains...
Sen var det dags att börja dra sig ut mot kusten igen. Jag passerade lilla Berry med sina fina hus...
...och avslutade dagen i Jervis Bay, som är ett känt turistställe.
Av det jag sett av Huskisson (huvudorten i Jervis Bay) är jag lite skeptisk, men imorrn tänkte jag kolla in Hyams Beach som ska ha den VITASTE SANDEN I VÄRLDEN, så jag får återkomma då. Något som var kul var att jag nu för första gången provat BYO (Bring your own), dvs att man tar med egen alkohol på krogen. Jag var på en grillrestaurang och bredvid låg en drive-thru-liquorstore så jag köpte en flaska vin och ett sexpack Coopers och tog med in på krogen. Det jag inte drack förvarades i kylen medan jag åt. Ville man ha mer öl var det bara att säga till så hämtade de kalla i kylen. Perfekt, sånt borde vi ha i Sverige.
Maten var sån där att man grillar köttet själv på bordet på en varm sten. Jag har inte testat det förut för att jag tyckt att det är lite fjantigt, men nu provade jag. Och visst är det lite kul, men framförallt är det just... fjantigt.
Imorrn blir det nog att lämna New South Wales, men jag ska inte in i Victoria. Hmm...vart ska jag då?
Till top