G´day Sydney!

Resa / Permalink / 0
G´day mate! Landade i Sydney i förmiddags och nu känns det som att resan börjar komma igång, fast egentligen börjar den på riktigt när jag hämtar hyrbilen om några dagar. Jag var här i januari 2010, fast det känns nästan som igår när jag går runt på stan. Kan inte påstå att jag minns alla gator och hus, men själva känslan är ytterst välbekant.
Annorlunda (torrare) värme mot Singapore och härligt väder. Förra gången bodde jag på gränsen mellan centrum och Surry Hills men nu har jag ett kanonhotell mitt inne i smeten, alldeles intill Martin Place, som är ett slags långt sluttande torg, och typ centrum av stan.
Där ligger även cafét där det var det uppmärksammade kidnappningsdramat nyligen, men det är avspärrat som ni ser.
Eftersom jag är Art Deco-fantast gick jag ut på stan för att leta upp några såna hus. Det finns rätt många i Sydney, men många ligger utanför centrum. Hittade dock bla de två ovan.
De är lite slarviga här med Art Deco-definieringen utan blandar in Art Nouveau och en massa annat och kallar allt "heritage buildings". Inte OK!
Figge brukar tjata på mig att han vill se fler bilder på hus, så därför gick jag till Queen Victoria building (Sydneys stora lyxvaruhus, ovan) - som INTE är Art Deco - och kollade in den tjusiga interiören.
Sen gick jag ner till Circular Quay nere vid vattnet. Det är där Operahuset och Harbour Bridge ligger, och där alla båtar går ifrån.
Men inte fan fanns väl den där uteserveringen där för fem år sedan? Eller börjar jag bli senil? Nu går det i alla fall en lång uteservering längs med kajen vid Operahuset, så där tog jag en öl.
Planen för ikväll är en plan som jag haft i bakhuvudet i fem år, och den går ut på att hänga på pubarna i The Rocks (gammal stadsdel precis vid brofästet till Harbour bridge). Jag skippade det senast för att jag bodde så långt bort, men nu har jag bara fem minuters gångavstånd. Cheers mate!
Till top