New York Times reslista

Resa / Permalink / 0
Så har då New York Times släppt sin årliga lista med de hetaste resmålen. Den finns här: http://www.nytimes.com/interactive/2015/01/11/travel/52-places-to-go-in-2015.html?_r=1
Det kommer ju många såna här listor, men det är NY Times som är den "som gäller". De har en helt annan koll, kunskap och engagemang, och är dessutom mer specifika än konkurrenterna. Vagabonds lista nyligen var ju till exempel ett enda stort skämt.
Jag brukar ju roa mig med att testa om jag är med i matchen, och de senaste åren har jag faktiskt lyckats pricka in oväntat många av platserna på listan.
Reglerna är dessa. Har man nyligen varit där eller allvarligt planerar att resa dit inom typ tre år får man en poäng. Här är några av de 52 resmålen på listan med kommentarer:
1. Milano
Var där en snabbis 2011 och vill dit igen - men bara en halv poäng.
2. Kuba
Tre år sen - 1 poäng
3. Philadelphia
Har inte bestämt om det blir Chicago/Cleveland eller Washington DC/Philadelphia i höst. Men i vilket fall blir det nästa höst så - 1 poäng
4. Yellowstone
Finns med på USA-listan, men kommer nog dröja några år - så 0 poäng
5. Elqui valley, Chile
Chile är det land som står högst på min reslista för tillfället. Och Rimås säger att han hakar på nästnästa vinter så - 1 poäng
6. Singapore
Några veckor sen - 1 poäng
7. Durban, Sydafrika
Jajjebrajje - 1 poäng
8. Bolivia
Finns inte med i de närmaste planerna - 0 poäng
9. Färöarna
Kocken och jag var ju på väg dit för nåt år sen, men nej - 0 poäng
10. Makedonien
Nej - 0 poäng
13. Orlando
Japp - 1 poäng
16. Nedre Manhattan, New York
New York finns ju alltid mer eller mindre med på listan över tänkbara resmål - men 0 poäng
21. Cleveland
Se plats 3 - 1 poäng
22. Sri Lanka
Det var ju på vippen att Kocken och jag hamnade där denna vinter, och jag tror det definitivt blir av inom tre år - men bara en halv poäng
23. New Orleans
Jag har ju pratat om amerikanska södern i några år nu, och försökt få Stöld att hänga på - men bara en halv poäng
24. Adelaide, Australien
Ja, en vecka sen. 1 poäng
30. Bend, Oregon
Jag var i Oregon i höstas, men en bit från Bend så - 0 poäng
32. Squamish, Kanada
Här var jag dock i höstas - 1 poäng
33. Seoul, Sydkorea
Kommer garanterat bli en tripp hit inom tre år - en poäng
40. Quebec city, Kanada
Jaharå - 1 poäng
45. Miami beach, Florida
Johorå - 1 poäng
46. Shanghai
Nära att det blev nu i vintras, och kommer nästan garanterat bli under nästa Asienresa - så jag är snäll och ger mig själv en halv poäng
48. Rom, Italien
Finns ett muntligt avtal att jag och Madde ska dit i vår - 1 poäng
Läsarnas val: Patagonien, Argentina
Ja, förra vintern - 1 poäng
 
Är riktigt nöjd med poängskörden, särskilt att jag plockade så många på topp tio. Utan att ha jämfört poängen med tidigare år måste detta vara min bästa NY Times-lista.
 
Till top