Tredje våningen i Port Adelaide

Resa / Permalink / 1
Gårdagen var kanon, men frågan är om inte idag var den bästa dagen hittills på resan. Överlag så gillar jag Adelaide, det är den stad jag besökt i Australien som jag känner för mest. Men allting har ett slut, så imorse checkade jag ut från hotellet på Hindley street (som jag läste idag tydligen ska vara stans "sädiga" kvarter), och gav mig ut på en sista runda på stan.
På dagens schema stod Port Adelaide som ligger nån mil utanför stan. Och på vägen dit fick jag äntligen mitt Art Deco-begär stillat.
Under alla fester hos Dr Frasse har jag blivit matad med Taubes visa "Karl-Alfred och Ellinor", där Taube sjunger om den svenske sjömannen Karl-Alfred som går iland i Port Adelaide och hamnar i ett rum på tredje våningen, så den har jag gått och nynnat på hela dagen. (Hela texten kunde ni läsa i förrförra blogginlägget)
Port Adelaide var ett mysigt litet ställe, med mycket gamla hus och allmänt trevligt. Och har man dessutom sångtexten ringande i huvudet blir det nästan magiskt att gå omkring i de gamla hamnkvarteren.
MEN! Plötsligt slår det mig...tredje våningen sjöng han. Men när jag ser mig omkring finns det inga hus med tre våningar, husen har bara TVÅ våningar. Va fasiken? Har gubbjäkeln skarvat och fabulerat? Är allt bara påhittat?
Bestämmer mig för att gå till botten med detta och går in på turistbyrån för att fråga om det finns några hus med tre våningar. Damen bakom disken skiner upp när jag frågar och berättar att husen faktiskt hade tre våningar förr i tiden, men att staden har sjunkit efter diverse översvämningar. Det syns tydligt på de flesta husen nere vid hamnen, där portar och fönster hamnat under nuvarande gatunivå (några exempel på bilderna nedan).
Hon hänvisar mig särskilt till ett ställe som heter British Hotel, som har en sjunken våning som nu används som festlokal i källaren. Så jag går dit, snackar med personalen och får kolla in "The Cellar" som källaren heter. De runda markeringarna bakom mig var tidigare fönster ovan mark, berättar hon.
Så här ser stället ut på utsidan, och jag fantiserar om att Taube (eller Karl-Alfred) satt där uppe på verandan, som då alltså var tredje våningen.
Men hur var det då med Victoria street, där denna sång skulle utspela sig? En titt på kartan visar att det inte finns någon sån gata i Port Adelaide. Så ljög gubbrackaren ändå trots allt?
Nja...den stora huvudgatan heter faktiskt Victoria Road och går ända fram till hotellet där den byter namn till Nelson Street. Min teori är att streeten har breddats med åren och blivit en road, och att Nelson Street fått sitt namn senare, för det är bara en kort vägstump. Så förmodligen var det just i detta hus som dramat i "Karl-Alfred och Ellinor" utspelade sig.

Strax bredvid Port Adelaide ligger Semaphore som jag också gillade skarpt. Det är ett mysigt sol- och badställe med strand, tivoli och ett miniånglok. Glöm inte att kolla in det om ni hamnar i Port Adelaide.
Sen var det dags att röra sig bort från Adelaide och börja köra de 70 milen till Melbourne. Jag gjorde ett stopp i Hahndorf några mil utanför stan. Det är en gammal tysk bosättning som behållit sin stil med kalkstenshus och är ett slags tysk by mitt i Australien. Mysigt och skoj. Kolla in det också om ni är i trakterna.
Körde ytterligare fem mil innan jag tog in på motell i Tailem Bend, samma motell som jag bodde på när jag åkte TILL Adelaide. Hamnade på en lokal pub (vilket alltid är kul), och det verkade som att folk redan börjat ladda för Australia Day, om man säger...
#1 - - margaretha:

hej där. jag har just varit på besök i Adeleide och besökte då även Port Adeleide såklart. Förklaringen jag fick till de "sjukna husen" av en anställd på Maritima museet var att när hamnen muddrades så lades massorna på gatorna i Port Adeleide och att det är därför husen ser ut som de gör. Alltså inte sjukna hus utan höjda gator...

Till top