Toppen vid Bottenviken del 3

Resa / Permalink / 0
Sommar dag 40: Myggfritt och motorväg
Allt jag lärt mig om att resa i Norden har jag lärt mig från spelet Resan som jag och Jocke Prickigkorv brukade spela när vi var små. Det var bland annat där jag lärde mig att det fanns en stad i norra Finland som hette Kemi, och det blev dagens första anhalt.
Fast ärligt talat blåste jag bara förbi, för det verkade vara ett ganska tråkigt ställe. Och jag behövde lite action efter att ha gått omkring som Al Pacino i "Insomnia" några dagar pga det ständiga dagsljuset.
Så första stoppet blev istället Torneå och bakom mig ser ni Torne älv.
Det händer ju jäkligt mycket spännande däruppe i Haparanda/Torneå för tillfället, bland annat besökte jag det omtalade IKEA-varuhuset. Men det är inte bara IKEA, utan det byggs nytt överallt i tvillingstäderna: nytt gemensamt resecentrum, vägar, gallerior, turistsatsningar...
Oftast när man hör nåt om Norrland handlar det om avfolkning och problem, men Kiruna/Gällivare är en av landets hetaste regioner just nu och alla kuststäderna (Umeå, Luleå, Piteå osv) är ju faktiskt expansiva tillväxtkommuner. Jag tycker det är kul att det går så bra för (stora delar av) Norrland, och det är synd att det inte lyfts fram mer.
Kalix låg fint men hade ett tråkigt centrum. Gjorde dock ett stopp vid deras berömda kyrka. Hade tänkt att kolla in Bodens fästning men sket i det när jag insåg att fästningen var utspridd över hela stan.
Kollade istället in världsarvet Gammelstad kyrkstad utanför Luleå. Det är alltså en kyrkby av hundratals små rödvita små stugor som ligger som en labyrint runt kyrkan.
Fint och lite udda. Sen fortsatte jag in till Luleå och kollade in de omtalade Facebook-hangarerna vid universitetet.Tror bara en är helt klar och så här ser den ut:
Luleå verkade förresten vara en ganska rolig stad. Den har vatten och kullar och känns ganska rörig och stökig, faktiskt en slags storstadskänsla också.
Efter en sväng på stan funderade jag på om jag skulle stanna där eller fortsätta till Piteå fem mil bort. Det blev Ronny Erikssons hemstad Piteå, eftersom jag var sugen på att testa pitepalt. Nån sån hittade jag inte, men jag hittade ett hotell med bubbelpool och bastu med glasväggar som gav utsikt över stans gågata, så där tog jag in. Imorrn funderar jag på att kolla in berget där Stoorn ska stå. Googla gärna det!
Till top