Bokbrudar

kultur / Permalink / 0
Igår började jag dagen med att intervjua Louise Hoffsten om hennes nya bok "En näve grus". Jag vet inte vad det är, men Sweet Louise har något som berör mig djupt. Det kan räcka med att höra nån av hennes hits (som inte ens är särskilt sorgliga eller på annat sätt känslosamma) för att det ska hugga till i bröstet. Och när hon kör Wilmer X:s gamla "Vem får nu se alla tårar" behövs det inte många sekunder innan ögonen börjar fuktas. Det är nästan löjligt, och jag kan inte förklara det. Är det hennes livsöde, eller helt enkelt att hon har det som kallas "känsla"?
På tal om böcker: senare på dagen intervjuade jag Motalaförfattaren Lotta Lexén som förra året gav ut spänningsromanen "Genom dig". Och det är intressant hur det just nu i Östergötland kryllar av heta, hippa, kvinnliga deckarförfattare. Förutom Lexén har vi Emelie Schepp...
...Sofie Sarenbrant...
...Susanne Boll...
...och kanske nån mer som jag glömt. Tre av dessa är dessutom från just Motala. Och två av dem gör "Deckarpodden" som jag tipsat om tidigare.
Tre av dem ska dessutom tala på #modig, ett event i Motala om webbkommunikation och sånt i april. Bland talarna finns även Alexander Bard och Claes de Faire (även de från Motala). Så det måste jag ju åka på.
Hur gick detta till? Hur blev Motala plötsligt så coolt? Jag vet inte, men jag vet att jag gillar det.
Till top