På skiva: Danko Jones

På skiva / Permalink / 0
Danko Jones
"Fire music"
Bad taste records

Kanadensaren Danko Jones är macho och står för det. Faktum är att han är så macho att tuffingar som Persbrandt och Vinnie Jones framstår som mesar. Danko Jones är så macho att han döper sitt band efter sig själv, svettas blod, jämför sig med ett lejon, gillar hög musik och anser sig vara världens bästa älskare. Han är så macho att om han skulle ta livet av sig skulle det ske med en handgranat i munnen.
Danko Jones är så macho att man nästan blir lite misstänksam. Vad är det han döljer? Här på sin sjunde fullängdare sjunger han om vilda kvinnor, liksäckar, rock´n´roll, pirajor och att det ska bli slagsmål inatt. Allt ackompanjerat av tunga gitarriff och en ylande sångröst som sprudlar av testosteron. Kan man verkligen vara så macho? Jag vet inte hur det är med er, men jag anar ugglor i mossen.
Plattan är helt okej med mycket energi och mestadels riktigt skapliga låtar, men på nåt sätt har jag svårt att koncentrera mig på det. Jag vill tränga in under ytan, gräva i hans hemligheter och ta reda på varifrån all denna machoattityd kommer. Det känns som att det finns många intressanta upptäckter att göra där.

3/5
Till top