Nytt på DVD: Mr Turner

Film / Permalink / 0
Mr Turner

Jag kväver en gäspning, snart händer det väl ändå något? Mr Turner går runt och grymtar, målar lite, hyr ett rum. En kvinna kommer med några barn som hon hävdar är hans, Mr Turner muttrar lite till. Jag tittar på klockan. Det har gått 45 minuter av filmen och absolut ingenting har hänt.
Jag börjar tvivla på mitt förstånd. Har jag missat något? Scen staplas på scen men ingenting binder dem samman. Finns det en handling så är den väldigt väl dold. I två och en halv timme maler det på. Mr Turner grymtar och viftar lite med penslarna. Han är allmänt otrevligt och motbjudande, det är olidligt att se.
Vem är denna Turner? Bland vanliga svenskar är han tämligen okänd, men i konstvärlden är britten J.M.W Turner ett aktat namn. Här gestaltas hans 25 sista år av Timothy Spall, känd från bland annat Harry Potter-filmerna. Regissör är Mike Leigh som hyllats för exempelvis "Hemligheter och lögner". För "Mr Turner" belönades han med fyra Oscarsnomineringar, för bland annat kostym och scenografi. Och just det tidstypiska är detta kostymdramas enda styrka. Filmen har fantastiska 1800-talsmiljöer och ett frejdigt språk, men i övrigt är det en enda lång, utdragen plåga.

1/5
Till top