Lördagsintervjun: Peter Johansson

kultur / Permalink / 0
(Kommentar: Jag tycker att Peter Johansson är ganska ointressant som artist, men som person är han bland de trevligaste och mest ödmjuka jag har intervjuat. Vanligtvis brukar jag vänta med att lägga ut intervjuerna, men denna är så tidsbunden så den publicerar jag direkt)
 
Julshow med prisad sångare

Nyligen tilldelades Peter Johansson det prestigefyllda Broocmanpriset för sina insatser på nöjesestraderna. Nu är han aktuell tillsammans med kusinen Matilda Grün i deras populära julshow som för sjunde året sprider julstämning i landets konserthus.

Broocmanpriset är ett kulturpris som har delas ut av Norrköpings Tidningar sedan 1958. Pristagarna nomineras och utses av tidningens läsare och de ska ha en tydlig koppling till Östergötland. Årets pris, som bestod av 40 000 kronor och den fina Broocmanmedaljen, delades mellan kulturentreprenören Eva Lundgren Stenbom och musikalstjärnan Peter Johansson, som var stolt och glad över utmärkelsen.
- Det känns kul och kom som en överraskning. Jag hade inte hört talas om priset innan, jag har inte bott i Östergötland på länge så jag har inte haft koll på det. Men jag insåg snart att det var en skön skara människor som jag anslöt mig till. Det är alltid roligt att få uppskattning för det man gör.

Under hösten har vi kunnat se Peter på Chinateatern i Stockholm i en av rollerna i 60-talsmusikalen "Jersey Boys" tillsammans med östgötapolarna Bruno Mitsogiannis och Robert Rydberg, samt David Lindgren.
- Vi fortsätter i Stockholm i vår. Där spelar vi fram till april, sen flyttar vi till Göteborg och där kör vi maj ut, men sen är vi nog färdiga med "Jersey Boys", förklarar Peter.

Hur är det att ha varit tre östgötska kompisar på scenen?
- Det är ju underbart. Och David Lindgren har blivit hedersöstgöte. När IFK Norrköping tog guld hade vi alla fyra på oss IFK-tröjor när vi kom ut till applåderna. Det var många östgötar i publiken så det uppskattades.

Gör det någon skillnad när man väl står på scenen att man känner varandra sedan tidigare?
- Ja, faktiskt. Vi får en enorm sammanhållning direkt. Jämför man med utländska produktioner så har vi ett annat utgångsläge och får en bra kemi redan från början.

Nu tar "Jersey Boys" ett uppehåll över jul och nyår, men det betyder inte att Peter får semester. Istället kommer han och kusinen Matilda Grün att för sjunde året uppträda med sin uppskattade julkonsert "Julen är här 2015". Årets turné startar på Chinateatern i Stockholm den 9 december och avslutas på "hemmaplan" i Norrköping den 20 december. Med på scenen är även gästartisten Jesper Sjöberg, som har fått förnyat förtroende efter sin medverkan förra året.
- Förutom oss tre är det sex musiker och en femmannakör, så totalt är det 16 personer inblandade, säger Peter och berättar att formatet på föreställningen är ganska konstant från tidigare år med många klassiker som exempelvis "O helga natt".
- Många av sångerna har varit med tidigare, men vi vill alltid hitta på något nytt så att det känns fräscht. Vi har även med några egna låtar, som vi skrivit själva.

Har du någon favoritsång som du gärna framför?
- "Tänd ett ljus" tycker jag om att sjunga. Leonard Cohens "Halleluja" är visserligen ingen jullåt, men den tycker jag också om. Det är bara jag och en gitarr.
- Matilda är bra på jazz och klassiska grejer, hon har ett brett spektra. Hon är gift med en österrikare så hon kommer även att joddla på scenen.

Varför tycker du att folk ska gå på er julkonsert?
- För man får det mesta: storbandsjazz, klassiska jullåtar och så kanske jag smyger in en och annan Queenlåt också. Vi försöker inte att vara så pretentiösa utan vill göra en show med glimten i ögat. Och det är en väldigt familjär känsla i allting. De flesta av personerna på scenen är släktingar till oss.

Ser du dig som främst sångare eller musikalartist?
- "Underhållare" är kanske det bästa ordet. Eller engelskans "entertainer" passar nog bättre. Sången är nog min främsta tillgång, men jag har nog även viss fallenhet för skådespeleri.

Hur långt fram brukar du planera ditt liv?
- Oftast vet jag vad jag ska göra ungefär ett år framåt, men med "Jersey Boys" blev det ett och ett halvt år. När vi är klara med den i Göteborg i juni blir det sommarkonserter i S:t Anna. Det blir 20-årsjubileum nästa år för mig och Matilda. Och sen till hösten väntar lite nya, spännande saker.

"Julen är här 2015" framförs i Konsert & Kongress i Linköping den 10-11/12 och i Louis De Geer i Norrköping den 19-20/12.
Till top