Biotisdag

Film / Permalink / 0
Ja, det blev ett biobesök igår igen. Var och såg "The Martian" som är den film jag sett fram mot mest under 2015. Matt Damon spelar en astronaut som blir ensam kvar på Mars efter att hans besättningskompisar evakuerat planeten och trott att han var död. Helt på egen hand får han försöka överleva, utan att kunna kommunicera med jorden och med mat och vatten som snart tar slut. Kanske kan han bli räddad om fyra år - om han överlever så länge.
Lite väl lättsam i tonen, men riktigt bra. Jag gick ju Natur, men bytte sedan spår helt. Kanske skulle jag satsat vidare på det naturvetenskapliga spåret och börjat arbeta inom rymdfart? Man blir ju onekligen sugen när man ser filmer som denna. Tänk att på något sätt få vara inom eller i periferin av NASA när Marsexpeditionena blir verklighet om sisådär 15 år.
Rymden är ju det mest fascinerande som finns. Själv har jag varit på Kennedy Space Center två gånger, frossar i Sci Fi-filmer och minns att jag gjorde ett skolarbete om Esrange redan i mellanstadiet. De senaste åren har rymden fått ett litet uppsving, både i verkligheten och på film, vilket jag är överlycklig över. Har planerat ett tag att ta en filmkväll med Mars-tema och se "Red planet", "Mission to Mars" och "Last days on Mars". Det har ju kommit mängder med filmer om Mars, och det ska bli intressant hur vi ser på dessa när vi väl satt vår fot på den röda planeten.
Hur som helst...
Betyg: 4 av 5
Till top