Chicago dag 3

Resa / Permalink / 1
Tredje dagen i Chicago gjorde staden skäl för sitt namn "The windy city". Jag började dagen med att bocka av en grej till på listan: att äta Deep dish-pizza. Och det visade sig att pizzerian bredvid hotellet var första stället som började med denna klassiska Chicago-rätt. 1943 var året.
Chicago ligger ju precis vid Lake Michigan och har faktiskt några stränder mitt i city, så jag kollade in två av dem. Men rätt kallt, så jag var den enda som låg och pressade...
Kollade även in det kända vattentornet...
Och sen gick jag ner till Navy Pier, som tydligen är stans största besöksmål. Men det var helt dött. Vet inte om det beror på säsongen eller nåt annat...
Dagens absoluta höjdpunkt var att ta en båttur på floden med inriktning på stans arkitektur. Är ni det minsta intresserade av arkitektur, eller historia eller Chicago i allmänhet måste ni åka den om ni reser hit. På tal om floden så har man vänt riktningen på den, vilket tydligen är unikt i världen.
Turen tog 75 min, men det fanns så mycket att titta på att det ändå kändes stressigt. Hade gärna velat höra guiden berätta mer.
Det här huset var exempelvis så stort att det har ett eget postnummer...
Och här ser man min favorit: Carbide & Carbon building - ett utsökt exempel på art deco.
Och här är Sears Tower (numera Willis Tower), som länge var högst i världen.
Det var egentligen det enda jag inte hann med i Chicago: att åka upp till toppen och stå i den där glasburen. Men eventuellt hinner jag det innan jag lämnar hyrbilen när jag ska hem...
Tog även en sväng ytterligare till bönan...
Sen blev det en fet burgare på kvällen...och några lokala öl. Chicago fick med beröm godkänt! Nu ska jag ut på jakt efter Karl-Oskar och Kristina...
#1 - - Wester:

Merchandise Mart kanske ser stort ut utifrån, men när man är där inne så är det enormt.

Har gått vilse där inne, var tvungen att gå ut hitta huvudentrén och följa kartan för att hitta tillbaka dit jag skulle.

Till top