Usa dag 9 - fram och tillbaka i tid och rum

Resa / Permalink / 0
Det känns som att jag bara checkar in och ut på hotell hela tiden. Undrar hur många olika hotell jag har bott på i mitt liv? Bara i år har jag hunnit med sisådär 50 stycken, och på den nivån har det legat de senaste åren.
Idag har det varit kanonväder och jag började dagen med att åter åka in i Wisconsin och besöka Gravity Hill. Det är en vägstump där det skapas en illusion av att man rullar uppför en backe (eller också är det nån magi inblandad, vem vet...). Man ställer bilen vid den vita linjen och lägger i friläge, och sen börjar bilen rulla bakåt - uppför en backe! Coolt som sjutton.
Bilden fångar inte riktigt upplevelsen, men här är jag ungefär halvvägs upp i backen.
Nästa stopp var Galena (tillbaka i Illinois igen).
Galena är en sån där charmig småstad som det finns ganska många av i USA. Många Chicagobor åker dit för att strosa runt, och det är en gullig liten stad men egentligen finns inte så mycket att se eller göra. Det finns som sagt många liknande småstäder, och inte minst många som har potential att bli det. Men vad är det som gör att vissa av dessa ställen är fräscha och charmiga turistmål medan andra bara är slitna och nedgångna? Jag vet inte.
En annan sak jag undrar över är varför det knappt finns några uteserveringar i USA. Jättemärkligt.
Sen fortsatte jag söderut längs med Mississippi. Förutom dagarna i Chicago har jag nästan åkt utmed Mississippi hela tiden, både uppåt och nedåt, vilket fått mig att hela tiden sitta och sjunga på Wilmer X gamla hit "Där Mississippi flyter fram". Så när jag kom till Moline, eller rättare sagt Rock Island, hade jag liksom bluesen i blodet, vilket var passande med tanke på vilka jag träffade...
Fortsatte ner till Galesburg för att ha lite mer valmöjligheter imorrn. Har inte bestämt om det blir Peoria, Springfield eller till och med S:t Louis. Käkade på en av alla dessa syltor. Jag gillar bra restauranger, stora städer och välkända sevärdheter men jag gillar nästan ännu mer att besöka småställen och okända platser där man får se mer hur folks vardagsliv är.
Tyckte att det var nåt bekant över stan och sen insåg jag vad det var...jag var i Hill Valley! Och vad kan vara mer passande år 2015?
Till top