Kulturnatten 2015

kultur / Permalink / 1
Fan vad bra Kulturnatten i Norrköping är. Mycket folk, coola ställen och ett späckat program med bra grejer. Norrköping är verkligen en genuin kulturstad och det märks inte minst en kväll som denna.
Jag började med att gå till Renströmmen och kolla in Maria Dillons kör. Har aldrig varit på Renströmmen tidigare, så det var kul att se. Tror förresten inte jag hört Marias kör innan heller.
Nästa stopp var det nyombyggda Knäppingen Spiseri & Bryggeri som hade premiär och lanserade två nya lokala öl i samband med det.
En snabbis in på Stadsmuseet för lite jazz...
...och sen ner i Laxholmskällaren för en "Silent concert" där band och dj lirade - fast tyst. Lite kul att se publiken, som hörde musiken i hörlurar, stå och digga med i total tystnad.
Vid vattenfallet stod en dj...
Och så kollade jag in Kenny och Hardy i And We Should Die Of That Roar, som gjorde en kanonspelning i Swartzens trädgård.
Det fanns som vanligt hur mycket som helst att kolla in. Längst stannade jag nog på Saliga Munken där det var Oktoberfest med Helmut Jederknüller. Aaah, Oktoberfest - ich liebe dich!
Slank in på Skandia där nåt coverband lirade. Har inte varit där sedan Chopp Event lämnade stället, men det såg bra ut.
Nån som minns John ME? När jag såg att han skulle lira på Härlig Pasta kände jag att jag var tvungen att gå dit. Lite tråkig, men helt okej.
Hann med en sväng på Antikvariatet också...
Och kollade in Louice Ottosson i Knäppingsborg...
...och sen blev det vit, brittisk soul med Northern Upbeat. Och där var Maria Dillon med igen!
Var ju ett späckat schema som ni märker. Jag hann även med att bli åthutad av Kaj Kindvall och snackade lite med Magnus "Flygkapten" Johansson. Och så kollade jag in Hello Heartland...
Nere på Tegelvalvet spelade Snygg-Johans nya (fjärde!) band Skurk...
...och sen hann jag även se lite av Peking Punk innan det var dags att ta tåget hem. Kulturnatten levererade i år också.
#1 - - Robex Lundgren:

kul

Till top