Krogkrönika, december

Mer vinterkänsla på krogen

Glöggsäsongen är här. Hur märks det på krogarna? Inte alls.
Det är dags att ändra på det och skapa mer vinterkänsla på stadens uteställen.

Släppet av Blossas årgångsglögg har med åren blivit en stor händelse som många ser fram mot med spänning och nyfikenhet. Vi svenskar är ett glöggdrickande folk och det brukar till och med vara kö utanför Systembolaget när årgångsglöggen börjar säljas.
Årets smak är Kråkbär och beskrivs som "klassiska glöggkryddor tillsammans med frisk syra från kråkbäret, rund sötma från björksav och en lätt rökighet".

Ju närmare vi kommer jul desto mer fyller glöggångorna våra hem. Det dricks glögg på julfester och hemma i köket, i köpcentrum och på torgen. På krogen, det ställe där vi vanligtvis inmundigar alkoholhaltiga drycker, lyser dock glöggen av någon anledning med sin frånvaro. Här och var kan det gå att beställa men generellt har krogarna ett väldigt dåligt (om ens något) glöggutbud och är dessutom usla på att marknadsföra det.

Varför behandlas denna svenska nationaldryck så illa av stadens etablissemang? Här finns mycket kvar att göra. Storslagna glöggpremiärer, glöggprovningar och glögg-after work är några inslag som borde varit etablerade för länge sen. Krogar kan arrangera ölskummande oktoberfester, champagneprovningar, roséverandor och olika cocktailsatsningar, men glöggen behandlas fortfarande styvmoderligt.

Överhuvudtaget är svenska krogar dåliga på att skapa vinterkänsla. Var är fårskinnen, bras-dvd:erna och snösprayet? Med en större satsning mot varma drycker som glögg och irish coffee skulle vi kunna ha öppna uteserveringar året runt. Halva nöjet med att åka till fjällen och alperna är att sitta på toppstugans terrass eller gå på after ski. Jag hoppas att våra lokala krogar snart ska förstå den outnyttjade potentialen och skapa mer vinterkänsla under den kalla årstiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0