Söndagsintervjun: Mike Helber

TV / Permalink / 0
(Kommentar: Intervjun gjordes precis i början av årets hockeysäsong. Helber var kul och lätt att intervjua, inte minst för att han vågar ge tydliga och raka svar)
Helber trivs bra med nya karriären

Förra hösten tackade Mike Helber för sig och slutade som klubbdirektör i LHC. Men han fortsätter att vara verksam inom svensk ishockey. I september började han sitt nya jobb som expertkommentator i C Mores tv-sändningar från Hockeyallsvenskan och SHL.

Sedan årskiftet är Mike Helber VD för rekryteringsföretaget Cojn, och via företaget hyr han även ut sig själv till olika uppdrag, bland annat till tv-kanalen C More där han tillsammans med kollegorna Sanny Lindström och Petter Rönnqvist turas om att vara bisittare till programledaren Tommy Åström. För Helbers del handlar det om två till tre matcher per vecka under säsongen.
- För mig är det en perfekt nivå just nu, att under ett år ha 50-60 tillfällen där jag jobbar inom C More. Det ger mig tid att göra det övriga jobbet som jag måste göra inom Cojn, säger Helber och berättar hur han fick sitt nya jobb:
- När jag slutade i LHC ville jag inte jobba inom en förening, men tv hade jag varit med om förr. Så jag hörde av mig till C Mores sportchef Johan Cederqvist och sa: hej, glöm inte mig i framtiden. De som sitter i studion är oftast före detta spelare eller tränare, men det fanns ingen som var före detta klubbledare som jag. Jag hade en annan kompetens i form av hur man bygger upp en förening, hur man pratar om ekonomi, hur SHL är uppbyggt. Sen hörde Johan av sig i april 2015 och i samband med det tog de över rättigheterna till Hockeyallsvenskan, så de behövde fler personer och jag var en av de som fick chansen.

Hur tycker du att det har gått?
- Jag har haft en utvecklingskurva som är positiv i alla fall. Mina första sändningar var tuffa, det är mycket man måste tänka på. Sen har jag blivit alltmer bekväm, och jag tror att det kan bli ännu bättre. Jag måste utveckla mitt vokabulär, jag vill gärna hitta liknelser och referenser som svenskarna förstår.

Hur är klassen på svenska hockeysändningar?
- I NHL har de helt andra resurser och möjligheter, så där ligger Sverige ett steg efter. Men jämför du med KHL, Tyskland och Schweiz ligger de svenska produktionerna väldigt långt framme. Kommentatorerna och experterna är svårt för mig att jämföra eftersom jag inte förstår till exempel tyska, men jämför man med NHL så är svenska kommentatorerna mer sakliga och objektiva.

Helber menar att svensk hockey står sig väldigt stark, och Sverige är det land i världen som är bäst per capita på att få fram skickliga spelare. För närvarande har Sverige cirka 120 spelare, motsvarande sex hela lag, som spelar i andra länder. Svenska klubblag går bra i CHL och Helber rankar SHL som världens tredje bästa liga, strax efter KHL. Och även Hockeyallsvenskan håller hög klass.
- Hockeyallsvenskan är den bästa andraligan i hela Europa. Och sen kan man ställa sig frågan: finns det något lag som kommer att ta sig upp till SHL i år? Och mitt svar är att Västerås kommer utmana Karlskrona i en play off-serie i april om SHL-platsen.

Vita Hästen då?
- Nej. De blir åtta, nia och hamnar precis vid play off-gränsen. Vita hästen har gjort ett fantastiskt jobb på kort tid men är fortfarande ett lag som kämpar och kämpar. De gjorde kanske svensk ishockeys största prestation förra året, men de har inte tillräckligt mycket kompetens än för att bli riktigt bra i Hockeyallsvenskan. De bygger upp sin juniorverksamhet och sin organisation sakta men säkert, så de är på rätt väg. Och de är en stad som har en idrottstradition och en bra publik. Bland den bästa publiken i hela Hockeyallsvenskan finns i Norrköping så de har goda förutsättningar, men de har en resa framför sig på ett antal år tills de verkligen kommer vara ett lag med chans att gå upp i SHL.

Finns det plats för två östgötska lag i SHL?
- Tveksamt. Historiskt sett har det visat sig vara väldigt svårt att ha två lag i högsta serien som ligger väldigt nära varandra. Vi har haft till exempel Leksand-Mora och Malmö-Rögle, men aldrig över särskilt lång tid. Det är i Stockholm i så fall, där vi har haft AIK och Djurgården.

Hur går det för LHC i vinter?
- Hittills har de gjort det riktigt bra. Tyvärr har de haft skador på de främsta spelarna som ska leverera och de har en relativt tunn trupp. LHC kommer att ligga bland de sex bästa vilket innebär kvartsfinalspel direkt. Jag tror att Frölunda slutar etta, Skellefteå tvåa, Färjestad eller Växjö därefter och sen kommer LHC.

Vilka spelare i LHC respektive SHL ska vi hålla ett extra öga på den här säsongen?
- Marcus Högberg i LHC ser ut att ta nästa steg i sin utveckling och blir riktigt bra i mål. Pratar vi SHL väljer jag Brynäs lagkapten Anton Rödin. Han är den spelare som jag tror ligger närmast NHL idag. Han leder Brynäs på ett fantastiskt bra sätt och är jättehärlig att titta på.
Till top