Nyår i Paraguay

Resa / Permalink / 0
Nyårsafton firas bäst utomlands, och efter Boracay på Filippinerna, Panama city och Buenos Aires blev det nu dags att testa Paraguays huvudstad Asuncion. Egentligen hade vi tänkt att fira i Resistencia i Argentina men planerna ändrades i sista stund (som det lätt blir när man är iväg på en resa) och istället tog vi bussen fem timmar norrut där vi trodde att det skulle vara mer drag.
Vägen gick rakt fram i princip hela tiden, men det fanns inte så mycket att titta på. Ungefär så här såg det ut mest hela tiden...
Ända tills vi kom till Paraguay. För då såg det ut så här...
Det har nämligen varit kraftiga översvämningar där den sista tiden. Och när vi kom fram till Asuncion började det spöregna igen. Men det var bara att ge sig ut i ösregnet för att hitta en öppen restaurang, men det var fullkomligt kört - inget var öppet. Lyckligtvis hittade vi en dygnet runt-öppen butik och bunkrade upp med öl, vin och chips som vi fick njuta av på rummet. Vid tolvslaget stod vi - i regn och halv orkan - uppe på hotelltaket och lyssnade på en technoversion av "Ring klocka ring" och drack champagne. Jag hade även med min sista cigarr som jag köpte på Kuba, men den fick jag bryta av på mitten för att få ut ur förpackningen.
2016 inledde vi med tre sorters sockerkaka till frukost och sedan en sväng på stan...
Asuncion är väl knappast den charmigaste staden jag varit i, men nånstans ska man va (som Thåström sjunger) och det var kul att komma till Paraguay.
Två nätter får räcka här. Så vi ändrade resrutten igen (till att nästan följa den ursprungliga planen) och drog till bussterminalen för att köpa biljetter till Encarnacion - Paraguays eget Rio de Janeiro!
Efter det gick de andra till poolen och jag kollade in stan ytterligare...
 Här och där finns en del fina hus, men mestadels är det ganska nedgånget. Granne med stadshus, polisstation och diverse officiella byggnader ligger det även rena ruckel.
Men folket verkar jäkligt trevligt!
Nere vid strandpromenaden vet jag inte riktigt vad som pågick, det verkade inte hända nåt speciellt, men det var mycket folk där.
Ja, det var nyåret i Asuncion det. Imorgon bär det av mot karnevalstaden Encarnacion. Oj oj oj, det blir spännande...
Till top