I midnattssolens land #4 - Next stop Narvik

Resa / Permalink / 0
Fjärde dagen var ganska regnig, men det gjorde inte så mycket eftersom jag mest suttit i bilen och slingrat mig söderut längs med kusten. Men jag började dagen på Polarmuseet i Tromsö.
Det handlade om Svalbard, Andrées ballongfärd, säljakt, Amundsen och andra sjöfarare, ja det mesta som rör Norge och Arktis.
Riktigt bra faktiskt. Besök det om ni är i Tromsö.
Sen var det dags att styra kosan mot Narvik, så jag hoppade in i bilen. Tog norra bron från Tromsö för att få lite variation men det var en ganska tråkig väg, åtminstone fram tills att jag närmade mig Narvik då landskapet blev lite skojigare igen.
Narvik, vad är det känt för? Jo, hamnen där de skeppar malm från Kiruna och så var det den första staden som togs tillbaka från tyskarna under Andra världskriget. Jag befarade innan jag kom hit att det skulle vara en ganska tråkig håla och det har jag nu fått bekräftat.
Jag bor precis under det här berget där man kan åka linbana till toppen. Narvik är en ganska trist stad men den ligger i alla fall fint.
Det blev till att äta på hotellrestaurangen, som för övrigt stängde 20.30...
Maten såg ut ungefär som om man tömt en blöja på tallriken. Och smakade ungefär så också.
Narvik...nja. Då var Tromsö betydligt bättre.
Nu vill jag se Lapporten. Den ska ju finnas här nånstans i trakterna har jag hört... Morrn!
Till top