Musikkrönika, maj

kultur / Permalink / 0
Sluta gnäll, musiker

Alla gnäller. Överallt och hela tiden. AC/DC-fansen gnäller över att Axl Rose blir ny sångare i bandet. Avicii gnäller över hårt turnéliv. Och så har vi alla dessa lokalmusiker som gnäller över branschens ekonomiska villkor och delar fåniga räkneexempel på sociala medier.
Inrikesminister Anders Ygeman gnäller över årets artistbokningar på Bråvallafestivalen, men i hans fall var gnället befogat, för årets uppställning (när detta skrivs) imponerar inte.

Och när vi då är inne på Norrköping kan vi ju nämna Spotifys gnäll över det svenska företagsklimatet. Genast började människor motgnälla över Spotifys gnäll, utom Norrköpings kommun som istället försökte locka företaget till staden. Snyggt jobbat. Det är förmodligen den sorts inställning som gjort att Bråvalla hamnat i just Norrköping.

Spotify har annars varit en hackkyckling ända sedan starten, med ett slentrianmässigt gnäll från musiker som klagar på deras låga ersättningar. Dessa musiker är för övrigt till stor del samma musiker som delar ogenomtänkta inlägg på Facebook, som jag nämnde tidigare. I deras värld är Spotify satan, som dödar skivindustrin och lurar artisterna på pengar. Och tja, det kanske är sant? Eller hur ligger det till egentligen?

I april släppte branschorganet IFPI statistik över 2015 års musikförsäljning och där kan man läsa att de totala musikintäkterna ökade globalt med 3,2 procent, vilket är den första ökningen på 20 år. Och i Sverige står Spotify och andra streamingtjänster för 83% av de intäkterna, och siffran ökar för varje år. CD-försäljningen fortsätter minska och utgör nu endast 11% av totalen. Nedladdningar står för 2,3 %. Singlar, musikvideos och övrig digital försäljning har knappt mätbara siffror. Så har man ännu inte fattat att framtiden ligger i strömning är det nog hög tid att ta av skygglapparna nu.

Men vinylen då, den ökar väl? Ja, förra året ökade vinylskiveförsäljningen med hela 54%, men den totala marknadsandelen är bara 3%, så det är knappast där räddningen finns. Om branschen nu behöver räddas? Utvecklingen går ju åt rätt håll och artisternas ersättning ökar.

Återstår då argumentet att Spotifys ersättning är hånfullt låg. Men stämmer det? Den genomsnittliga ersättningen per strömning är cirka 4 öre. När samma treminutershit spelas på Sportextra i P4 är ersättningen cirka 250 kr. Men då lyssnar upp till 1, 8 miljoner människor och ersättningen per lyssnare blir 0, 01 öre. Ändå hör man aldrig någon musiker gnälla om att de ska plocka bort sina låtar från Sveriges Radios spellista. Märkligt.
Till top