Krogkrönika, april

kultur / Permalink / 0
Världens sämsta krog?

Vad du än gör - ät upp riset. Annars får du en rejäl utskällning av ägaren på Sveriges kanske sämsta krog. Vad är det som gör att just krogbranschen tycks locka till sig så många stolpskott?

Kinakrogen Asia City i Stockholm är så usel att den till och med fått en egen blogg. Där samlas läsarkommentarer från Tripadvisor, Rejta och andra bedömningssidor på nätet. Det är en skräckblandad förtjusning att gå in och läsa kommentarerna om vad gästerna varit med om. Ett vanligt klagomål är att ägaren blivit vansinnig om gästen inte ätit upp riset från första omgången när de går och tar en ny omgång från buffén, men upplevelserna spänner från skrik och hot till magsjuka och utslängda matgäster. Gemensamt bland kommentarerna är att alla gäster ger lägsta betyg och förklarar att de aldrig kommer gå dit igen. Man undrar om ägarna verkligen bör driva en krog.

Idag är det lättare än någonsin att ta reda på om krogar är bra eller dåliga. Det finns mängder av bedömningssidor på nätet och svaret är bara en googling bort. Visserligen ska man ta läsarkommentarer med en nypa salt, eftersom vissa gäster klagar på allt och inte uppskattar samma saker som en själv. Men om många gäster varit där och i princip samtliga dissat stället ligger det förmodligen någonting bakom kritiken.

Själv önskar jag att jag hade kollat upp en kinakrog i Montreal bättre innan jag gick dit, men jag var hungrig och det fanns inte så många restauranger i området jag bodde i så jag fick ta det som fanns. När jag kom in pekade servitören slött mot matsalen och grymtade "öh". Borden hade inga dukar utan var klädda i vita sopsäckar i plast. Jag fick själv skriva upp min beställning på ett block. Maten var usel och när jag skulle betala satt hela personalstyrkan och åt och fick inte störas. När jag var klar och gick var det ingen som sa hejdå, eller ens tittade åt mig.

Vad är det med restaurangbranschen som gör att så många utan intresse eller kunnande söker sig dit? Vi har sett det i tv-program som "Kniven mot strupen" och det räcker oftast med att gå till den lokala pizzerian för att uppleva det i verkligheten.
Att maten är dålig är en sak, men usla restauranger utmärks framförallt av en slapphet och ett oengagemang som genomsyrar allt från inredning till service.

Den absolut sämsta restaurang jag besökt var Sol Nascente i Alfama i Lissabon. Den var genomrutten från början till slut, men lockar kunder genom sitt fina läge vid en känd sevärdhet. Min sågning finns att läsa på Tripadvisor, tillsammans med mängder av andra besökares kritik (plus några fejkade recensioner av ägarna). Av 184 kommentarer har 162 gett det sämsta betyget "Hemskt". Jag önskar jag hade läst det innan besöket.
Till top