På skiva: Weezer

På skiva / Permalink / 0
Weezer
"Weezer"

Återigen har Weezer skippat albumtiteln, så vi kallar skivan helt enkelt "den vita skivan", tycker jag. Precis som de flesta andra upptäckte jag bandet med låten "Buddy Holly" på 90-talet och charmades direkt av den nördiga popestetiken. Nånstans runt det gröna albumet började gruppen försvinna ut i min och andras periferi och även om bandet sedan dess fortsatt att vara aktiva så har de haft svårt att bli riktigt angelägna igen.
Men så sätter jag på nya skivan och inser hur mycket jag saknat den typ av musik och popkultur som Weezer står för. Det finns alldeles för få band av deras typ nuförtiden.
Här på tionde albumet har de sökt sig tillbaka till poprötterna och dessutom inspirerats av The Beach Boys, och sånt är ju alltid ett plus i kanten. Plattan kretsar kring strand, surf, Kalifornien, tjejer, solsken och sommar, och har låttitlar som "California kids" och "L.A. Girlz". Det låter typiskt Weezer men ändå nytt, och i mitt tycke är det den piggaste, fräschaste och kanske bästa plattan de gjort på 20 år.
Alla spår är inte superstarka men helheten känns så rolig att lyssna på att man gärna har överseende med det. Särskilt om man är en surfkulturromantiker och 90-talspoppare i grunden.

4/5
Till top