Söndagsintervjun: Louice Ottosson

kultur / Permalink / 0

Från 0123-musiker till 08-wannabe

Louice Ottosson har varit flitig i det lokala musik- och teaterlivet de senaste åren. Nu är Valdemarsvikstjejen aktuell med sin nya skiva, en femspårs-EP som har titeln "08wannabe".

Det har gått fyra och ett halvt år sedan Louices senaste skivsläpp. Det var också en EP, som hette "Redan 22". Tanken var inte att det skulle gå så långt mellan skivsläppen, men nu när "08wannabe" finns ute är den 27-åriga sångerskan nöjd.
- Den här skivan gav jag ut på Tilia Records, så det känns lite mer seriöst. Jag skulle gärna vilja bredda publiken och nå ut till flera, även om det är svårt, säger Louice och fortsätter:
- Den äldsta låten är nog fem, sex år gammal och den nyaste skrev jag för ett halvår sen. Jag har insett att musiken är som en liten resa från Göteborg, där jag bodde 2008-11, med en mellanlandning i Norrköping och sen slutar den i Stockholm där jag bor nu.

Varför valde du titeln "08wannabe"?
- Jag ville att den skulle ha samma namn som ett av spåren. Den låten skrev jag i Stockholm för 1 1/2 år sedan, innan jag hade flyttat dit.

Skivsläppet firades med ett releaseparty i Hallarnas foajé där Louice och hennes femmannaband framförde låtarna från EP:n samt en del äldre material.
- Det gick bra, det blev exakt så som jag tänkt att det skulle vara. Man blir så glad när det dyker upp folk man inte trodde skulle komma, säger Louice och avslöjar att hon samma dag som denna intervju görs ska ha ett andra releaseparty uppe på Big Ben i Stockholm. Hon leder en kör i huvudstaden och hoppas att många av deltagarna ska komma och lyssna, och när jag senare på kvällen läser kommentarerna på Facebook verkar även det andra releasepartyt ha varit ett lyckat arrangemang.

Louice berättar att hon kommer från en musik- och teaterfamilj. Hon började spela fiol när hon var sju år men senare blev pianot hennes huvudinstrument. I högstadiet startade hon ett band med tre andra tjejer, men var först när hon var runt 19-20 som hon på allvar började förstå hur musik funkar. Sedan fem, sex år uppträder hon under eget namn ofta kompat av sitt femmannaband där fyra av personerna har sina rötter i Söderköping och Norrköping. Under åren har hon också medverkat i många olika revyer och teaterprojekt. Senast kunde vi se henne i komedin "Hjälten från Stångån" på Sagateatern i Linköping. Under hösten har hon turnerat med discoföreställningen "Your disco needs you" och hon har även medverkat i olika pjäser av musikteatergruppen Gulasch. Sedan nyår arbetar hon även som barpianist på Silja Galaxy cirka en vecka i månaden.
- Det kan vara väldigt trevligt om det är en lyssnande publik men fredags- och lördagskvällar kan det vara jobbigt. Jag spelar mycket Monica Zetterlund men brukar även smyga in lite eget material om jag får feeling.

Har du några solospelningar på gång framöver?
- Jag har många bollar i luften, men inte så mycket spikat än. Jag är bara en flummig konstnär som vill skriva låtar. Det skulle vara skönt om någon ville ta sig an gigsökandet åt mig.

Vad hoppas du på med nya skivan?
- Jag hoppas den ska bli väl mottagen och spridas så att fler får upp ögonen för min musik. Det vore kul att få spela på Bråvalla någon gång.
Till top