Härlig dag i The Maritimes

Resa / Permalink / 0
Regionen där jag befinner mig kallas alltså The Maritimes, och består av provinserna Nova Scotia, New Brunswick och Prince Edward Island. Och här kretsar mycket kring havet på olika sätt: fiske, sjöfart, tidvatten, båtimmigranter, fyrar, segling osv. Jag började dagen med att besöka en kyrkogård där en stor mängd människor som dog på Titanic ligger begravda. Deras gravar är för övrigt formade som ett skepp.
Här står en guide framför graven för violinisten i fartygsorkestern. Och har ni sett filmen så kanske ni känner igen namnet på stenen nedan. Denna man hette dock Joseph och skyfflade kol på båten, inte Jack som DiCaprios rollfigur i tredje klass, men folk vallfärdar dit ändå. Och jag kan förstå dem, filmen levandegjorde katastrofen så bra och att se gravarna (några av dem med svenska namn) gör att man får en konkret koppling. Även om man vet att det inte är filmens Jack som ligger där blir det en stark upplevelse. 
Sen lämnade jag Halifax och körde ut mot kusten, närmare bestämt mot Peggy´s Cove. Ett fascinerande landskap med mängder av klippblock där inlandsisen dragit fram.
Peggy´s Cove är en jättemysig liten fiskeby som lockar mängder av turister...
Fyren lär vara den mest kända i hela Kanada, och då finns det jäkligt många att välja på. Bara här på Nova Scotias sydkust finns det 40 stycken.
Runt fyren finns även ett fantastiskt klipplandskap...
Det blev lobster roll till lunch även denna dag...
Nästa stopp var Mahone Bay, som förutom sina tre kyrkor på rad även är en gullig liten stad med en fågelskrämma-festival.
Varje hus hade gjort sina egna, och här är några av alla hundratals som fanns:
Jag gillar Nordamerika den här tiden på året. Det är en slags ohelig mix av skördefest, halloween och oktoberfest, och det tycks alltid hända olika saker i stil med denna fågelskrämmafestival.
Nästa stopp blev världsarvsstaden Lunenburg och...oj oj oj!
Jag har sett många fina städer men Lunenberg slå det mesta. Valparaiso, Newport, nästan till och med Napier.
Hela staden går i den här färgglada gingerbread-stilen. Här ser vi bara en bråkdel.
Hann även med ett snabbstopp i Shelburnes historiska hamnkvarter...
...och tog mig sen till Yarmouth där jag tog in på hotell. Först dagen ute på vägarna och schemat har redan spruckit rejält. Hmm..undrar hur detta ska gå?
Till top