Söndagsintervjun: Joanne Posluszny-Hoffsten

kultur / Permalink / 0
Med kärleken som tema

Den vackra paviljongen i Trädgårdsföreningen anses av många vara en av stadens mest romantiska platser. Bakom designen står konstnären Joanne Posluszny-Hoffsten, som ofta har kärleken som tema i sina konstverk.

När vi träffas vid Paviljongen i Trädgårdsföreningen slumpar det sig så att det på dagen har gått 27 år sedan Joanne flyttade till Linköping. Hon kom hit den 4 augusti 1989 och skulle stanna två veckor, men det blev alltså lite längre än så.
Det var såklart kärleken som fick henne att bli kvar här på östgötaslätten. Joanne är född i Buffalo i USA, men har som efternamnet antyder polsk härkomst. Och det var på Warzaw Art Academy som hon mötte sin make, Linköpingskonstnären Lars Hoffsten. Idag arbetar hon som lärare för elever med engelska som modersmål och som konstnär, där just kärleken i olika former påfallande ofta utgör tema för hennes verk.
Joanne berättar att hon började skapa konst redan som fyraåring, och sedan dess har det bara fortsatt. I början satsade hon på måleriet men efterhand har hon breddat sig och sysslar numera med det mesta från foton och film till skulpturer och installationer.
- Jag gillar all sorts konst, och jag gillar film också. Målningar är kanske det jag tycker mest om, för det är svårt att måla. Många säger att mina konstverk är roliga, men det beror nog på att de inte vet vad de ska säga, förklarar Joanne.
På senare tid har hon gjort många så kallade "Kiss me"-glober. Nio stycken har det blivit, varav en ägs av självaste Björn Borg. Verken består av sfärer som är täckta av munnar, som symboliserar kommunikation, kyssar och hur kärleken färdas över jordklotet.
- De tar tid att göra, för varje mun är individuell. De faller av och man kan bara göra några åt gången.

År 2002 började Joanne med offentlig konst, och har bland annat smyckat Kungsbergsskolan, skapat en kärleksbänk vid Konserthuset och designat paviljongen i Trädgårdsföreningen. Paviljongen är förmodligen ett av Linköpings mest älskade konstverk och byggdes 2010 med hjälp av elever från Anders Ljungstedts gymnasium. På insidan av taket visas bilder på kyssande par, på väggarna sitter dikter och hela den lilla paviljongen sprider ett romantiskt kärleksbudskap.
- De flesta känner till paviljongen men alla vet inte att det är jag som gjort den. Jag ville skapa en plats där ett par kan gå och sätta sig och vara romantiska. Och jag ville att det skulle vara ett ställe tillräckligt stort för ett litet bröllop. Det har varit 70 bröllop i paviljongen hittills, och jag undrar hur många förlovningar.

Vad betyder ankan på toppen?
- Det är den mest vanliga frågan. Den representerar min mamma, det var hennes favoritdjur. Jag har polsk bakgrund och ankan symboliserar även Polen. Och den tittar mot Buffalo.

Ett annat intressant verk av Joanne är “The last scene in the Life of Marie Antoinette” som visades på utställningen “Kort datum” på konsthallen ALKA i Linköping, samt på Edsvik Konsthall i Solna och på Virserum Konsthall.
- Jag tror Marie Antoinette fördömdes för att hon kom från ett annat land. Hon fick skulden för många saker, men jag tror inte hon var så ond som många tror.

Vilka av dina konstverk är du mest stolt över?
- Jag måste nog säga paviljongen och kärleksbänken. Och mina politiska verk, som Marie Antoinette. Speciellt mina verk om kvinnor. Jag väntar på att kvinnorna ska återta sin position, som jag tror de hade innan. Jag tror det kommer ändras tillbaka och jag vill vara delaktig i den förändringen.

Hur är det att vara konstnär i Linköping?
- Det är svårt. Jag kände ingen när jag kom hit. Man måste ha kontakter och tänka som en affärskvinna, ha idéer och berätta för folk vad man gör.

Vad jobbar du på just nu?
- Jag hoppas på att få designa ett aktivitetshus i Skäggetorp eller Valla, med en paviljong och bänkar i vackra färger i ett område där det inte finns så mycket. Det har jag jobbat på i tre år.
- Men det jag verkligen jobbar på är fem målningar till ett gruppboende i Linghem. Jag gör även en grön kärleksbänk åt Stångåstan som ska stå vid en förskola i Majelden, säger Joanne som därmed återigen sprider kärlek i Linköping.
Till top