På skiva: Blink-182

På skiva / Permalink / 0
Blink-182
California

Amerikansk collegerock är en musikstil som jag bara tror funkar på andra sidan pölen. Där funkar den emellertid väldigt bra. Kanske för att både banden och publiken tror att det är punk som framförs. Men det är det ju såklart inte.
Strunt samma, jag gillar collegerock. Det är trallvänligt och hittigt. Fast med lite, lite attityd, så att man kan känna sig lite lagom rebellisk. Collegerock har energi, partykänsla och ett ungdomligt anslag, och drar ofta tankarna till västkustens surfkultur. Så albumets titel känns helt naturlig, inte minst med tanke på att de sjunger om städer som Los Angeles och San Diego.
Många tänker kanske: Blink-182, lirar dom fortfarande? Och ja, det gör de. De hade visserligen ett uppehåll på några år på 00-talet, men ni vet hur det är med rockband - de lägger aldrig av. Så 2009 gjorde de comeback och 2011 släpptes skivan "Neighborhoods". Till nya skivan har sångaren Tom DeLonge bytts ut mot Matt Skiba, men i övrigt känns det som att tiden stått still sedan 1997. Och det menar jag på ett bra sätt, för detta är en snärtig, rapp och pigg platta med poppunk som får mig på bra humör. Och dessutom blir jag jäkligt sugen på att boka en resa till Kalifornien på direkten.

3/5
Till top