Krogkrönika

Fest & sånt / Permalink / 0
Var tog ni vägen ljuva klubbar?

När framtidens historiker ska skildra nutidens klubbliv får de ett helsicke, för klubbarna dyker plötsligt upp, brinner snabbt och försvinner utan ett spår. Ingen märker när de kommer, ingen saknar dem när de går.

Man glömmer så snabbt. Det är bara några år sedan jag dansade på Bon Bon och Multipass, ändå känns det som ett annat liv. Bon Bon och Multipass, vad i hela friden är det, frågar sig kanske vän av ordning. Jo, det var två klubbar i Norrköping respektive Linköping som var populära inom sin genre. Idag är de dock så bortglömda att jag knappt själv minns dem. Jag måste rota runt i gamla reportage jag skrivit för att fräscha upp minnet, och när jag gör det dyker mängder av klubbnamn i både Linköping och Norrköping upp: Club Casbah, Hip hop Invasion, Klubb Domus, Club Uprising, Maybe you know it, Atmosfär, Club Pulse, Bagdad Antisocial och Klubb Universe för att nämna några.

Större städer har haft ett klubbliv sedan 60-talet och de kunde vara väldigt nischade och kortlivade redan då. En skillnad när man läser eller hör skildringar om forna tiders nattliv är att dåtidens klubbar verkade göra ett betydligt större bestående intryck. En bra klubb kunde man prata om i åratal efter att den lagt ned. Men hur många Linköpingsbor idag pratar om Club Royal, Funkit, SWEAT! och Mi casa es su casa? Hur många Norrköpingsbor pratar om Club 2 fingers, Klubb Rammin och Girls with bangs?

Och det är inte forntid det handlar om. Alla klubbar jag nämner här har funnits de senaste tio åren. Jag startade själv en klubb, Klubb Krado, ihop med en kompis för några år sedan. Nu blev det bara två kvällar, varav den ena var ett riktigt bottennapp, så att just den klubben är bortglömd är kanske inte så konstigt.

Det kan finnas en poäng i att klubbar är kortlivade. Klubbar ska vara extremt nischade med DJ: s i absolut framkant inom en viss genre. Då kan klubbar presentera nya artister eller stilar, hitta och till och med vara med och skapa nya trender innan de sugs upp av mainstreamkulturen. Det som är synd är att minnet av klubbarna också är så kortlivat. Det är hög tid att vi hedrar minnet av klubbar som Socialen, The Crash, Club Molly och Parklife och skriver in dem på allvar i historieböckerna.
Till top