Söndagsintervjun: Ann-Sofie Bergort

Ann-Sofie brinner för hållbart mode

Det finns en kortsiktig slit-o-släng-mentalitet inom dagens modeindustri som är förödande för naturens resurser och samhället i stort. Det vill Ann-Sofie Bergort ändra på. Hon vill lyfta fram det hållbara modet, som bygger på medvetna val, ansvar och långsiktigt tänkande.

De senaste åren har hållbarhet blivit en term som används flitigt inom modebranschen, och Sverige är faktiskt världsledande på området. Det sker en spännande utveckling där målet är att gå från en linjär produktionsmodell till en cirkulär produktionsmodell. Många företag, till exempel H&M, säger att de ska bli 100% cirkulära och ta ansvar genom hela kedjan, från råvaror till design, produktion, konsumtion och återvinning. Mycket återstår dock att göra innan modeindustrin på allvar kan hävda att den uppnått en acceptabel hållbarhet, och det är något som Ann-Sofie vill vara med och driva på.
- Jag vill göra skillnad och ändra det beteende som finns kring mode, att man shoppar väldigt mycket bara för att det är billigt. Förr investerade man i kläder på ett sätt som gjorde att de skulle hålla hela livet. Idag kan vi se hur konsumtionen bara ökar, medan priserna bara sjunker. Modeindustrin är idag den bransch efter fossila bränslen som slukar mest resurser. Jag vill hjälpa och inspirera dig som konsument att göra medvetna val, och uppmuntra till eftertänksamhet.

Ann-Sofie är ekonom i grunden, men har jobbat med mode i olika former under 25 år, både i mindre format och för stora kedjor. För 12 år sedan började hon på allvar att förkovra sig inom modeindustrin och såg till att träffa människor inom branschen som också ville förändra den. För även om Ann-Sofie i grunden älskar mode kan hon inte blunda för de problem som finns inom dagens modeindustri. Modebranschen har en överproduktion på 40% och varje svensk slänger åtta kilo kläder varje år. Det kommer ständigt rapporter om usla arbetsförhållanden och skadlig miljöpåverkan. Det är en bransch som varken är hållbar ekonomiskt, ekologiskt eller socialt och det är hög tid att vi ändrar på det.
- Modebranschen behöver tänka cirkulärt och tillverka i en kvalitet som håller länge och har ett bra andrahandsvärde. Och vi konsumenter måste fundera på hur vi faktiskt beter oss när vi shoppar. Vi måste fråga oss vem som betalar priset för de låga priserna.

I maj 2016 blev Ann-Sofie kontaktad av Linda Lövenlid som hade startat Minimera, ett företag som köpte in barnkläder och sålde på nätet. Båda brann för hållbarhet och hade en samsyn kring hur de ville påverka modebranschen. Tanken var att bygga ett storskaligt företag som kunde utmana och utveckla second hand-shoppingen och snart föddes Varié. Det är en second hand-butik för barn-, dam- och herrkläder som har sitt stora fokus online men även har en fysisk butik i Norrköping.
- Second hand är ett jobbigt ord att använda för många förknippar det med negativa saker. Jag skulle vilja kalla det second life istället. Här på Varié jobbar vi mycket med ordet "återälska", vi ger kläderna ett andra liv. Våra värdeord är mode, hållbarhet och nytänk. Det är skönt när man kan kliva upp ur sängen varje dag och känna att man gör världen lite bättre.

Målet har varit att bygga storskaligt, men snart upptäckte Ann-Sofie och Linda att det blev problem med hantering och logistik. Varié säljer på kommission och det bygger på att privatpersoner skickar in plagg. Dessa ska sedan sorteras efter kvalitet, stil och målgrupp. De kläder som väljs bort skickas tillbaka eller skänks till Myrorna. Därefter ska varje plagg fotograferas, registreras, kategoriseras och värderas, och sedan läggas ut på nätet. Det innebär väldigt mycket jobb och just nu står Ann-Sofie i valet och kvalet över hur de ska ta företaget vidare. Men hur det än blir kommer Ann-Sofie att fortsätta arbeta för hållbart mode, och det händer mycket på den fronten. Ann-Sofie nämner bland annat second hand, klädbibliotek, skräddare, att hyra kläder och olika reparationstjänster som exempel på hur det hållbara modet vinner allt mer mark.
- Förändringens tid är här. Det bubblar på marknaden. Det finns så många bra initiativ och det här är bara början. De företag som inte börjar tänka på hållbarhet kommer att få det tufft.

Vad kan jag göra som privatperson?
- Nummer ett är att se över din garderob och använda det du har väldigt mycket och väldigt länge. Byt och låna av varandra. När du köper nytt, reflektera och köp kvalitet för ett långsiktigt bruk. Som konsument måste du förstå att ditt val betyder något och gör skillnad. Vårda dina kläder och tvätta dem inte så ofta. Att shoppa är kul, men det går att göra smarta val. Det finns ingen konflikt mellan mode och hållbarhet. Och jag vill hjälpa till att så att fler gör rätt val.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0